رادیو فردا:

هفته گذشته سازمان بسیج اساتید کتابی را با عنوان «دولت جوان حزب‌اللهی» رونمایی کرد. این عبارت را از خرداد سال ۹۸ تاکنون بارها رهبر جمهوری اسلامی به کار برده و تأکید کرده است که اگر چنین دولتی تشکیل شود، «غصه‌ها» تمام می‌شود.

اشارهٔ علی خامنه‌ای حالا به یک کد انتخاباتی در میان اصولگرایان بدل شده و مصاحبه‌ها و یادداشت‌های متعددی درباره آن منتشر می‌شود. رهبر حکومت ایران وعده داده است که دوباره دربارهٔ این موضوع حرف خواهد زد.

«دولت جوان حزب‌اللهی» ترجمهٔ یک رؤیای ناکام است که قرار بود در سیمای محمود احمدی‌نژاد جلوه‌گر شود، ولی منجر به ظهور «جریان انحرافی» شد. میل دوبارهٔ خامنه‌ای به تشکیل چنین دولتی چندان عجیب نیست، ولی او برای تحقق چنین رؤیایی با چند مسئلهٔ مهم مواجه است.

۱) موضوع اول پروندهٔ هسته‌ای ایران و تأثیر آن بر انتخابات است. پروندهٔ هسته‌ای ایران در سال ۹۲ به‌تنهایی جهت انتخابات را تعیین کرد و کماکان این قدرت را دارد که به محور تعیین‌کنندهٔ انتخابات تبدیل شود.

سال ۹۲ خامنه‌ای اجازه داد این موضوع به محور اصلی انتخابات تبدیل شود. او برخلاف رویکردش در سال‌های ۸۴ و ۸۸ در اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان دخالت نکرد و گویی حسن روحانی همان کاندیدایی بود که دنبالش می‌گشت تا پروندهٔ سازش هسته‌ای را به نتیجه برساند.

آیا خامنه‌ای کماکان چنین ملاحظه‌ای دارد؟ در دو هفتهٔ اخیر، او با دخالت‌های مکرر و علنی دربارهٔ آینده مذاکرات و وضعیت هسته‌ای، به طرز معناداری حسن روحانی را به حاشیه برده است. این می‌تواند یک نشانه باشد مبنی بر این‌که او دیگر تمایل ندارد روحانی و تیم او پروندهٔ هسته‌ای را نمایندگی کنند.

برو به آدرس