عصر نو:

ار. اف. ای: کتاب «یادنامۀ دوست هوشنگ کشاورز صدر»، چنانکه از عنوان آن پیداست به یاد و بزرگداشت هوشنگ کشاورز صدر، از نخستین پژوهشگران در گسترۀ مطالعات ایلی و عشایری در ایران و نیز کنشگران سیاسی دهۀ چهل به همت و ویراستاری ناصر مهاجر و سیروس جاویدی فراهم آمده و در ٧٧۵ صفحه از سوی انتشارات باران در سوئد به چاپ رسیده است. این کتاب، با این حال، تنها «یادی از دوست» نیست، بلکه یادآوری گوشه‌هائی از تاریخ ایران نیز هست و مجموعه‌ای از پژوهش‌های هوشنگ کشاورز صدر را نیز که دستیابی به آنها تا کنون آسان نبود، در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. ناصر مهاجر در این گفتگو به انگیزۀ تدوین این کتاب و اهمیت آن برای شناخت دوره‌ای از تاریخ ایران اشاره دارد.

امیر هوشنگ کشاورز صدر برای دست اندرکاران جنبش دانشجوئی سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۲ در ایران، و سپس پژوهشگران موسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بویژه آنان که سر در پژوهش‌های ایلی و عشایری داشتند و نیز کسانی که در سال‌های ۴۰ به حلقۀ نیروهای چپ و جبهۀ ملی رفت و آمد می‌کردند و در دوران نزدیک‌ به امروز، آنانی که پس انقلاب اسلامی سال ۵٧ ناگزیر راه گریز از ایران برگزیدند و گلیم خود در فرانسه بر زمین انداختند، نامی آشناست....

ناصر مهاجر و سیروس جاویدی در این مجموعه گفتگوهای خود با نزدیکان و یاران و دوستان کشاورز را با فراهم آوردن نزدیک به ٧۰ نوشته گوناگون در بارۀ او و ۱۲ پژوهش و جُستار و ۹ نامه و گفتار از او تکمیل کرده‌اند.

این گفتگو رااز این جا گوش کنید...

برو به آدرس