دویچه وله:

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید هشدار مسافرتی آلمان به دو تابعیتی‌های ایرانی آلمانی "غیرقابل پذیرش" است. آلمان با اشاره به سابقه بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری شود.

سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری یک‌شنبه دوم آذر (۲۲ نوامبر)، از جمله به پرسش‌هایی درباره هشدار مسافرتی وزارت خارجه آلمان درباره سفر دوتابعیتی‌ها به ایران پاسخ داد و این کشور را یکی از کشورهای اروپایی خواند که "در بسیاری از نقض حقوق بشر‌ها دست دارند".

وزارت خارجه آلمان در اطلاعیه‌ای کهترجمه آن روز شتبه در دویچه‌وله فارسی منتشر شد، با اشاره به این که در گذشته شهروندان با تابعیت دوگانه ایرانی- آلمانی "بارها و اغلب بدون دلیل موجه" در ایران بازداشت شده‌اند از آنها خواست از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اطلاعیه گفت: «تمامی اتباع ایران از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یک‌سانی برخوردار هستند، این که دولت آلمان که خودش در برخی گروگان‌گیری افراد ایرانی نقش داشته و افراد ایرانی و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های این کشور دستگیر کرده، نمی‌تواند این گونه ادعا‌ها را درباره ایران داشته باشد.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

او ادعا کرد دولتی که معاهده‌های دیپلماتیک را نقض کرده و "نقش مؤثری در دستگیری دیپلمات ایرانی بر خلاف تمامی معاهدات بین‌المللی" داشته دولت آلمان است و دولتی که "یک رویه بسیار غلط" را بنیان گذاشته نباید این گونه اظهار نظر کند. خطیب‌زاده هشدار مسافرتی وزارت خارجه آلمان را غیرقابل پذیرش خواند.

برو به آدرس