رادیو فردا:

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه پنجم آبان اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی در صنعت نفت ایران وضع کرده و آن‌ها را مشمول قوانین «مبارزه با تروریسم» قرار داده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده است.

در بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم‌های جدید واشینگتن با هدف افزایش فشار بر بخش‌هایی از رژیم جمهوری اسلامی صورت گرفته است که نقش کلیدی در حمایت و پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران داشته‌اند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه آورده است: «رژیم ایران از بخش نفت و گاز به منظور تامین بودجه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهره گرفته است».

در این بیانیه تصریح شده است که به دلیل حمایت اشخاص و نهادهای نام‌برده از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن‌ها مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌گیرند.

این فرمان اجرایی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد که بر اساس آن، واشینگتن می‌تواند اشخاص و نهادهایی را که در «تامین مالی تروریسم» نقش دارند در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

بر اساس این تحریم‌ها دارایی‌ها و سود دارایی‌های احتمالی این افراد در آمریکا مسدود می‌شوند و شهروندان و شرکت‌های آمریکایی نیز از تجارت مستقیم و غیرمستقیم با این افراد منع خواهند شد.

بیژن نامدار زنگنه شامگاه دوشنبه به خبر تحریم شدن خود از سوی آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت: «تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است».

آقای زنگنه افزود که «دوران یک‌جانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست».

برو به آدرس