بی بی سی:

سرتیپ علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته است که مجموع هزینه حضور نظامی ایران از سال ۲۰۰۶ تا امروز کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده است. همزمان سرلشگر یحیی (رحیم‌)صفوی، دستیار و مشاور رهبر ایران در امور نیروهای مسلح گفته هر چه در عراق و سوریه هزینه‌ کرده‌ا‌یم پس می‌گیریم.

آقای فدوی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته است که این رقم در مقابل پیروزی‌هایی که ایران در منطقه به دست آورده رقم بزرگی نیست. سرتیپ فدوی در سخنان خود گفت که ایران "۱۹.۶ میلیارد دلار" در مجموع در جنگ هشت ساله با عراق هزینه کرده است و افزود که ایران در منطقه "خیلی کمتر" از جنگ ایران و عراق در سالهای اخیر هزینه کرده است.

اظهارات این فرمانده ارشد سپاه در خصوص هزینه‌های مالی ایران در منطقه در حالی منتشر شده است که اخیر مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در توییتی نوشت که "ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون حدود ۱۶ میلیارد دلار پول برای نیروهای ترور و شرکایش ارسال کرده است." کمک ۱۶ میلیارد دلاری ایران را پیشتر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به نقل از گروه اقدام ویژه ایران این وزارتخانه اعلام کرده بود.

دفتر نماینده سازمان ملل در امور سوریه چند سال پیش اعلام کرد برآورد سازمان ملل این است که ایران به طور متوسط "سالی ۶ میلیارد دلار" (معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان با نرخ دلار بانک مرکزی) در سوریه هزینه می‌کند.

در همین رابطه یکی دیگر از آمارهای مطرح شده، برآورد ندیم شهادی، استاد اقتصاد در دانشگاه تافتس در ماساچوست آمریکا است. آقای شهادی برآورد کرده است که ایران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، یعنی زمانی که حکومت بشار اسد تقریبا تمام منابع درآمد خود را از دست داده بود، بین ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار به سوریه کمک کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم اردیبهشت‌ماه امسال در اظهاراتی کم‌سابقه مدعی شده بود که ایران تنها ظرف ۱۰ سال حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه کمک کرده است. او گفته بود "باید [این پول را] از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است".

سخنان آقای فدوی درباره هزینه "۱۹.۶ میلیارد دلاری" ایران در جنگ هشت ساله ایران و عراق در حالی گفته شده است که بعد از این جنگ، سازمان ملل متحد میزان خسارت مستقیم به ایران را ۹۷ میلیارد دلار برآورد کرد. اما ایران خواهان دریافت بیش از هزار میلیارد دلار غرامت جنگ از عراق بوده است. 

برو به آدرس