ایران اینترنشنال:

۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با محکوم کردن «نقض شدید حقوق بشر» در ایران، اعدام ناگهانی نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان اعتراضات مرداد ۹۷ را «منزجرکننده» توصیف کردند.

این کشورها، که شامل همه اعضای اتحادیه اروپا به همراه برخی دیگر از کشورها می‌شود، در موضع شفاهی واحدی که به چهل و پنجمین نشست شورا حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، نقض فاحش حقوق بشر در ایران را هشدارآمیز خوانده و از جمله به سرکوب اعتراضات آبان‌ ۹۸، اعدام نوید افکاری و بدرفتاری با مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران پرداخته‌اند.

این ۴۷ کشور با ابراز نگرانی عمیق درباره نقض مداوم حقوق بشر در ایران، به ویژه در زمینه حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات، از اطلاعات موثقی خبر داده‌اند که حاکی از بازداشت‌های خودسرانه، برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه و گرفتن اعترافات اجباری، اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در ایران است.

در این بیانیه از ایران خواسته شده که انجام تحقیقات مستقل، شفاف و معتبر درباره استفاده گسترده از زور علیه معترضان مسالمت‌جو را تضمین کند و عاملان آن را به دست عدالت بسپرد.

این بیانیه همچنین ادامه اجرای احکام اعدام و اعدام کودک‌مجرمان، از جمله برزان نصرالله‌زاده، را به شدت محکوم کرده است.

کشورهای امضاکننده این بیانیه با «منزجرکننده» خواندن اعدام ناگهانی نوید افکاری، نسبت به اطلاعات درباره شیوع محاکمه او، از جمله اعترافات اجباری و بدرفتاری با افکاری در زندان، ابراز نگرانی کردند.

آنان همچنین «شجاعت تزلزل ناپذیر» مدافعان حقوق بشر، حقوق زنان و فعالان محیط زیست و وکلا در ایران را ستودند و خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و نرگس محمدی شدند.

برو به آدرس