ایران اینترنشنال:

شاهدان عینی به ایران اینترنشنال گفته‌اند در صورت نوید افکاری قبل از خاکسپاری آثار ضرب دیده شده و نشانه‌های شکستگی‌ بینی قابل تشخیص بوده است. به گفته این شاهدان، به خانواده افکاری فقط اجازه دیدن صورت نوید داده شده است. بنابر این خانواده اجازه نداشته‌اند بدن او را ببینند.

همچنین یک منبع نزدیک به خانواده افکاری گفته نوید افکاری پس از آن که مورد ضرب و شتم قرار گرفته عامل اصلی ضرب و شتم خود را شناسایی و معرفی کرده است.

پس از اعلام خبر اجرای حکم اعدام نوید افکاری در صبح شنبه ۲۲ شهریور ماه، پیکر او شنبه شب در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد.

سه هفته قبل نوید افکاری از معترضان مرداد ۱۳۹۷ در شیراز که به اعدام محکوم شده، در نامه و فایل‌های صوتی از شکنجه خود برای اخذ اعترافات اجباری برای پذیرش اتهام قتل حسن ترکمان کارمند حراست آبفای شیراز خبر داد و برادرش وحید نیز جزییاتی از این شکنجه‌ها و بازداشت یک برادر دیگر، پدر و دامادشان و تهدید به بازداشت مادر و خواهرشان را فاش کرد.

نوید افکاری در این فایل‌های صوتی گفت که «وقتی از زیر فشار انفرادی و زیر زمین شکنجه‌ها که خلاص شدم و پایم که رسید به زندان به مراجع قضایی مختلف نامه نوشتم و شکایت کردم و داد زدم که من قاتل جانی نیستم و درخواست دادم که مرا به پزشکی قانونی ببرند». او افزود «با گزارش پزشکی قانونی و شاهد عینی و مدارک دیگه ثابت شد که شکنجه شدم، هر چه لایحه نوشتم که اقرارم زیر شکنجه بوده و یک دلیل و مدرک در این پرونده لعنتی نیست که بگه ما گناهکاریم، اما نخواستند صدام رو بشنون. فهمیدم دنبال یه گردن برای طناب‌[دار]شان می‌گردند.»

انتشار نامه و فایل‌های صوتی برادران افکاری واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و جهان برانگیخت و پس از آن بود که نیروهای امنیتی این سه برادر را پنج‌شنبه شب ۱۳ شهریور ماه به بندهای ارشد و تنبیهی زندان عادل آباد شیراز منتقل کردند.

سه روز بعد از انتقال برادران افکاری به بندهای ارشاد و تنبیهی زندان عادل آباد، تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری از اعترافات اجباری نوید افکاری کرد ولی هزاران کاربر در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به این اقدام اعتراض کرده و هشتگ‌های حمایت از برادران افکاری را به ترند اول ایران تبدیل کردند و اقدام صدا و سیما را سناریوی تکراری و دروغین و خجالت‌آور توصیف کردند.

برو به آدرس