بی بی سی:

وزارت أمور خارجه آمریکا نام های ۱۳ ایرانی که می گوید ۳۰ سال پیش در تروری در ژنو سوییس دست داشته اند را منتشر و آنها را از سفر به آمریکا منع کرده است.

۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ (۴ اردیبهشت ۱۳۶۹) در روستای کوپه در حومه ژنو، کاظم رجوی، عضو شورای ملی مقاومت ایران و برادر مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق در ماشینش به قتل رسید.

صادق بابایی، سعید دانش و محمد رضا رضوانی از جمله افرادی هستند که آمریکا اخیرا بدون انتشار نام آنها از ممنوع الورود شدن آنها به آمریکا خبر داده بود.

مقامات ایرانی اتهام دست داشتن در ترور سال ۱۳۶۹ کاظم رجوی را رد کرده اند.

علیرضا بیانی همدانی، علی هادوی، سعید همتی، محمد جزایری، محسن شریف اصفهانی، ناصرپورمیرزایی، محسن پورشفاعی، محمد سعید رضوانی، محمود سجادیان، یدالله صمدی و علی مصلحی عراقی دیگر افراد در این فهرست هستند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "این اقدام شامل محدودیت ویزا بر ۱۳ مقام شرکت کننده در یک ترور حساب شده و بی رحمانه می شود که در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از کمپین جهانی خشونت و تروریسم از سوی ایران انجام شد."

"این ۱۳ نفر که در ظاهر دیپلمات فعالیت می کردند تحت امر بالاترین سطوح دولت ایران برای خاموش کردن مخالفان و نشان دادن اینکه هیچ کس، صرف نظر از محل زندگی، از دست رژیم ایران در امان نیست، عمل کردند."

آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که همزمان با روز جهانی بزرگداشت قربانیان تروریسم، صدور ویزا برای ۱۴ ایرانی و اعضای اصلی خانواده آنان را ممنوع می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته که این ۱۴ ایرانی را به خاطر "نقض آشکار حقوق بشر" به نمایندگی از حکومت جمهوری اسلامی که "حامی اصلی تروریسم در جهان" می‌داند، در فهرست محدودیت‌های دریافت ویزا قرار داده و آنان به همراه اعضای درجه یک خانواده‌شان حق دریافت ویزای آمریکا را ندارند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با اعلام حمایت از مردم ایران گفته رئیس زندان اوین را هم در این فهرست گذاشته است.

حجت‌الله خدایی سوری، رئیس سابق زندان اوین و خانواده‌اش مشمول این محدودیت ویزا شده‌اند. در این اطلاعیه دلیل محرومیت، جایگاه آقای خدایی سوری در اداره زندان اوین و "شکنجه، مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی" در این زندان عنوان شده است.

نام آقای خدایی سوری در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هم قرار دارد.

برو به آدرس