رادیو فردا:

اظهارت اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، درباره رونمایی از طرحی در رابطه با «گشایش اقتصادی» در آینده نزدیک گمانه‌زنی‌های بسیاری را برانگیخته است.

در این میان انتشار ویدیویی در فضای مجازی از سخنان حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، در دیدار با روحانی که پیشنهاد می‌کند در ازای دریافت «دلار، یورو و سکه‌های مردم، دولت پته نفتی در اختیار آنها قرار دهد و بعد از سه سال آن را بازخرید کند»، گمانه‌زنی‌ها را به سمت برنامه دولت برای انتشار اوراق مشارکت نفتی بر پایه دلار یا ارزهای خارجی کشانده است.

آقای مرعشی می‌گوید با این کار می‌شود اقتصاد مملکت را «برای یک سال» اداره کرد.

در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز مشابه همین طرح در سال ۹۱ و با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران ارائه شد، اما به نتیجه‌ای نرسید.

سوال اینجاست که آیا چنین طرحی و تنها با امید به این که مردم دارایی‌های ارزی و طلای خود را آماده معامله با نفت بکنند، اصولا قابل تحقق است یا نه؟

دولت در سال جاری با کسری شدید بودجه مواجه است و گفته می‌شود یک سوم بودجه کشور قابل تحقق نیست، خصوصا بودجه بخش نفت.

بودجه سال جاری، صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه نفت به قیمت ۵۰ دلار را پیش‌بینی کرده، در حالی که میزان واقعی صادرات نفت کشور بسیار پایین‌تر از این رقم است و متوسط قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی در پنج ماه گذشته نیز حدود ۳۱ دلار بوده است.

در این حال گزارش‌هایی هم از تخفیف بالای ایران به مشتریان نفتی منتشر شده است که در این صورت احتمالا قیمت نفت ایران در عمل بسیار کمتر از ۳۱ دلار باشد.

برو به آدرس