رادیو فردا:

با ادامه تحریم‌ها و شیوع کرونا وضعیت اقتصادی ایران وخیم‌تر شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید درآمد نفتی و گازی، از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۸,۹ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس بانک مرکزی این رقم را بیشتر می‌داند اما می‌گوید اجازه دسترسی به ارزهای خود را نداریم. رئیس مجلس می‌گوید ممکن است بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم.

در چنین شرایطی مسئولان امور اقتصادی می‌خواهند برای جبران کسری بودجه از یک سو مالیات‌ها را افزایش دهند و از سوی دیگر هزینه‌ها را کاهش دهند. آن‌ها می‌گویند باید از اقتصاد نفتی خارج شد اما راهکار مشخصی برای خروج از اقتصاد نفتی ندارند.

سه‌شنبه ۱۳ خرداد به‌منظور بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، مسئولان امور اقتصادی در مجلس حضور یافتند و توضیحاتی درباره وضعیت اقتصادی ارائه دادند. آن‌ها تلاش کردند تا نشان دهند وضعیت اقتصادی در کنترل دولت است اما آمارهای رسمی که در لابه‌لای سخنان خود اعلام کردند نشان می‌داد که اوضاع خوب نیست. 

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس گفت: «صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ میلیارد دلار در آغاز دهه ۹۰ به ۸,۹ میلیارد دلار رسیده و این‌که در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم. اما همت ما این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذاریم و برنامه‌های کشور را بدون نفت اداره کنیم.»

کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور از جمله شعارهایی است که پس از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران بارها تکرار شده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.

برو به آدرس