دویچه وله:

ایالات متحده به تقاضای عراق مبنی بر خروج نیروهایش از آن کشور پاسخ منفی داد. هم‌اکنون حدود ۵۲۰۰ عضو ارتش آمریکا در عراق حضور دارند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جمعه (دهم ژانویه) گفت: «در حال حاضر هر هیئتی که به عراق فرستاده شود، برای بحث درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی نخواهد بود، بلکه برای تقویت همکاری‌های راهبردی و حضور شایسته ما در خاورمیانه خواهد بود.»

سخنان خانم اورتگاس واکنش به سخنان عادل عبدالمهدی، رئیس موقت دولت عراق، محسوب می‌شود که در تماسی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از این کشور خواسته بود که برای تدارک خروج نیروهایش از عراق، هیئتی به آن کشور بفرستد.

عادل عبدالمهدی در تماس با وزیر خارجه آمریکا اشاره کرده بود که پارلمان عراق به خروج همه نیروهای خارجی از خاک عراق رأی داده است.

به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه قدس، و حمله موشکی ایران به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق، اکنون زمامداران این کشور نگران هستند که کشورشان به میدان جنگ میان ایران و آمریکا بدل شود.

مورگان اورتگاس در بیانیه‌ای گفته است که نیروهای آمریکایی باید برای مبارزه با "خلافت اسلامی" (داعش) در خاورمیانه باقی بمانند.

او تأکید دارد: «ما به عنوان دوست و شریک در راه حاکمیت ملی، بهروزی و ثبات عراق می‌کوشیم.»

ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ برای سرنگون کردن دیکتاتوری صدام حسین به عراق لشکرکشی کرد. با این که اقدام نظامی آمریکا در عراق در آغاز موفق به نظر می‌رسید، اما این کشور را در یک دهه کشتار و خونریزی فرو برد.

برو به آدرس