دویچه وله:

دو روز پس از سقوط یک بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال هدف قرار گرفتن اشتباهی این هواپیما افزایش یافته و کشورهای بیشتری خواستار مشارکت در تحقیق درباره این حادثه شده‌اند.

پس از انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین که چند ساعت پس از پرتاب تعدادی موشک به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق توسط سپاه پاسداران رخ داد، برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور از وجود شواهدی دال بر اصابت تصادفی یک موشک زمین به هوا به این هواپیما خبر دادند.

به گزارش رویترز، وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، روز جمعه، دهم ژانویه (۲۰ دی) در یک پیام توئیتری نوشته که ایالات متحده درباره سقوط هواپیمای اوکراینی "اطلاعات مهمی" در اختیار کی‌یف قرار داده است.

وادیم پریستایکو می‌گوید نمایندگان دولت آمریکا او و رئیس جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی را در جریان این اطلاعات قرار داده‌اند و کارشناسان مشغول ارزیابی آن هستند.

گفت‌وگوی زلنسکی با مایک پومپئو

وزیر خارجه اوکراین گفته که طی روز جمعه رئیس جمهوری اوکراین با مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره حادثه بامداد چهارشنبه تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه شماری از رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش دادند که ماهواره‌های ایالات متحده شلیک دو موشک در نزدیکی فرودگاه تهران و اندکی قبل از سقوط هواپیمای اوکراینی را رصد کرده‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز گفته است که از طریق منابع مختلف اطلاعاتی در اختیارش قرار گرفته که اصابت موشکی دفاعی ایران به هواپیما شرکت هواپیمایی اوکراین را تائید می‌کنند.

برو به آدرس