رادیو فرانسه:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، امروز اعلام کرد که دبیرکل سازمان متحد به وی اطلاع داده است که آمریکا از اعطای ویزا به او برای شرکت در یک گردهمائی عمومی در مقر این سازمان خودداری کرده و تاکید می کند به این منظور به وی اجازه ورود به این کشور نخواهد داد. این اجلاس یک روزه از سوی شورای امنیت به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، به گفتگو در بارۀ منشور این سازمان اختصاص دارد.

خبر خودداری آمریکا از اعطای ویزا به محمدجواد ظریف به منظور شرکت در اجلاس آزاد گفتگو در بارۀ احترام به منشور سازمان ملل متحد برای نخستین بار از سوی نشریۀ فارین پالیسی فاش شد. این جلسه در روز٩ ژانویه/ ١٩ دی ماه برگزاری می‌شود. محمد جواد ظریف چند هفته پیش از این برای حضور در این گردهمائی درخواست ویزا کرده بود. دولت آمریکا تصمیم قطعی خود را در این زمینه روز دوشنبه به آگاهی سازمان ملل رساند.

محمد جواد ظریف، روز سه شنبه ٧ ژانویه/ ١٧ دی، اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجۀ آمریکا به وی یادآوری کرده است که شرکت در این اجلاس حق ایران است. با این حال، مایک پمپئو با تاکید گفته است که آمریکا قصد ندارد به محمدجواد ظریف برای شرکت در این اجلاس روادید اعطا کند.

وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران خودداری آمریکا از اعطای ویزا را «وحشت آمریکا از اعلام واقعیات برای مردم این کشور» دانست و گفت وی قصد داشته در سخنان خود به جنایات این کشور اشاره کند.

برو به آدرس