رادیو فردا:

آیت­‌الله خامنه‌ای بلافاصله پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، اسماعیل قاآنی، جانشین او، را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.

پیام این سرعت در انتصاب فرمانده جدید این است که چیزی در نیروی قدس تغییر نخواهد کرد؛ موضوعی که در متن حکم فرماندهی سرتیپ قاآنی نیز آمده است: «برنامه آن نیرو عیناً همان برنامه دوران فرماندهی شهید سلیمانی است

اگر آن‌گونه که آیت­‌الله خامنه‌ای می‌گوید برنامه کاری نیروی قدس تغییر نکند، عملکرد این نیرو در آینده باید بیش از هر چیز تابع سوابق، ویژگی‌ها و قابلیت‌های فردی فرماندهان این نیرو، به‌ویژه اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید آن، باشد.

اسماعیل قاآنی
اسماعیل قاآنی

اما این فرماندهان چه کسانی هستند؟ بر اساس چه نوع ساختاری تصمیم می‌گیرند؟ روش‌ها و شیوه‌های عمل آن‌ها چگونه است؟ و چگونه بزرگ‌ترین و مخفی‌ترین نیروی مسلح جمهوری اسلامی را در سرتاسر خاورمیانه و آسیای مرکزی اداره می‌کنند و پیش می‌برند؟

این نوشتار تلاشی است برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها.

جایگاه نیروی قدس در ساختار نیروهای مسلح ایران

نیروی قدس یکی از نیروهای چهارگانه سپاه پاسداران است. سه نیروی دیگر، نیروی مقاومت زمینی (محمد پاکپور)، نیروی هوافضا (امیرعلی حاجی‌زاده) و نیروی دریایی (علیرضا تنگسیری) هستند که در کنار سازمان بسیج (غلامرضا سلیمانی)، سازمان اطلاعات (حسین طائب)، حفاظت (فتح‌الله جمیری) و حفاظت اطلاعات (محمد کاظمی)، هشت واحد اصلی تشکیل‌دهنده سپاه هستند.

این هشت واحد زیر نظر فرمانده کل سپاه (حسین سلامی) و جانشین او (علی فدوی) فعالیت می‌کنند. نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه (عبدالله حاجی صادقی) نیز در عرض فرماندهی سپاه عمل می‌کند، به این معنا که زیرمجموعه فرماندهی سپاه نیست و هم‌دوش آن عمل می‌کند.

مأموریت نیروی قدس؛ سپاه برون‌مرزی

نیروی قدس، معروف به سپاه قدس، بخش برون‌مرزی سپاه پاسداران است که در خارج از مرزهای ایران فعالیت دارد. وجود چنین بخشی در سپاه پیش از این به طور رسمی اعلام نمی‌شد، اما در پی شروع جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ و مشارکت گسترده نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی در این جنگ در حمایت از حکومت بشار اسد، نام نیروی قدس و فرمانده آن بیشتر از گذشته به رسانه‌ها راه یافت.

 

برو به آدرس