دویچه وله:

سازمان هواشناسی ایران با اعلام پایداری جوی در اغلب مناطق کشور، از ادامه انباشت و افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر می‌دهد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع این سازمان روز جمعه ۲۹ آذر اعلام کرد که وضعیت تا چهارشنبه به همین صورت باقی می‌ماند.

بر همین اساس، معاون عمرانی استانداری تهران، از تعطیلی تمامی مدارس پایتخت و شهرستان‌های جنوب شرقی آن، ری، ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت در روزهای شنبه و یکشنبه (۳۰ آذر - اول دی) خبر داد. از آغاز مهر سال جاری، مدارس تهران ۸ روز تعطیل بوده‌اند که این میزان با اعلام جدید به ۱۰روز می‌رسد؛ بطور میانگین سه روز در هر ماه.

کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز اعلام کرد که فعالیت معادن شن و ماسه و صنایع مشابه تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شوند.

طبق تصمیم این کمیته، طرح زوج و فرد، در روزهای شنبه و یکشنبه از مقابل در خانه‌ها انجام می‌شود و تردد کامیون‌ها در شب هم ممنوع خواهد بود. سازمان لیگ فوتبال ایران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که برگزاری مسابقات در تمامی رده‌ها به شرایط مناسب آب و هوایی و تصمیم استانداری و نهادهای مربوطه مشروط می‌شود.

شرکت کنترل کیفیت هوا می‌گوید در بیشتر مناطق پایتخت، کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش ترافیک در ساعات بعد از ظهر جمعه، بر غلظت مواد معلق افزوده شود.

نمودارهای شرکت کنترل هوای شهر تهران نشان می‌دهند که در ۲۷۲ روز گذشته، این شهر تنها ۲۵ روز هوای پاک داشته است. ۱۹۲روز سالم، ۵۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها.

برو به آدرس