دویچه وله:

کانون نویسندگان ایران مقابله خشونت‌بار حکومت با مردم را محکوم کرده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر شده است. بیانیه حاکمان را فراخوانده است که به جای تهدید و سرکوب به مردم فرصت بیان خواسته‌های‌شان را بدهند.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که تاریخ ۲۹  آبان ۱۳۹۸ را بر خود دارد به آنچه در روزهای اخیر در خیابان‌ها و شهرهای ایران رخ داده پرداخته و سرکوب شدید معترضان توسط حکومت را محکوم کرده است.

در نسخه‌ای از این بیانیه که در اختیار دویچه‌وله قرار گرفته نوشته شده است:«برآمدن دوره‌ای اعتراض‌های گسترده در ایران گواه حل نشدن مسایل و مصایب مزمنی است که گریبان جامعه را در چنگ گرفته است. هر بار که صاحبان قدرت با استفاده از قوه‌ی قهریه اعتراض‌ها را پس زده‌اند، زمانی دیگر، با توان، سرعت و خشم بیشتر سر برآورده است؛ چنان‌که دور تازه‌ی اعتراض مردم که از ۲۴ آبان آغاز شده، به سرعت گسترش یافت و دامنه‌اش در کمتر از ۲۴ ساعت به ده‌ها شهر کوچک و بزرگ رسید.»

نویسندگان بیانیه با اشاره به اعتراضاتی که با افزایش "ضربتی قیمت بنزین" آغاز شد علت این اعتراضات و گستردگی بی‌سابقه آنها را ناشی از خشم «مردم به جان آمده از فقر و تبعیض و سرکوب» دانسته‌اند و نوشته‌اند که نزدیک به ۸۰ درصد جامعه توان تامین معاش خانواده را ندارند و به این دلیل صدای اعتراض خود را بلند کرد‌ه‌اند. در بیانیه آمده است: «آنها که کوچکی سفره‌شان، جای دستبردی دیگر نداشت، رنج تلنبار شده در دل و جانشان را به خیابان بردند مگر گوش شنوایی بیابند؛ اما این بار نیز با ضرب و جرح و بازداشت و گلوله پاسخ گرفتند.»

کانون نویسندگان ایران به مطالبات و اعتراضات مردم در چهار دهه گذشته نگاهی انداخته و نوشته است: «هرگاه کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان و نویسندگان و فعالان مدنی و سیاسی مستقل برای بیان مطالبات خود، حتی مطالبات جزیی صنفی، ناگزیر دست به اعتراض زدند یا تشکلی ایجاد کردند، با انگ‌هایی چون «اخلالگر»، «وابسته به بیگانه»، «مخل امنیت ملی» و با یورش ماموران امنیتی و انتظامی و زندان مواجه شدند.»

برو به آدرس