دویچه وله:

شیرین عبادی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا و نهادهای مدافع آزادی بیان درخواست کرده که چشم بر سرکوب مردم ایران نبندند و برای رفع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی‌های مردمی بسیج شوند.

خانم شیرین عبادی، دارنده نوبل صلح، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، جمهوری اسلامی ایران را به خفه کردن اعتراضات مردم با اعمال سانسور و قطع اینترنت متهم ساخته و می‌نویسد اعتراض مردم علیه اثرات گرانی بنزین بر وضعیت معشیتی‌شان، برحق است اما ماموران دولتی آنها را به بهانه آن که آشوبگرند، سرکوب می‌کند. او تاکید کرده که "آشوب اصلی، بحران معیشت و زندگی سخت مردم ایران است."

خانم عبادی قطع و سانسور و کنترل اینترنت در ایران از سوی حکومت و استفاده انحصاری مقامات جمهوری اسلامی از شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرده و افزوده که به دلیل انسداد خبررسانی، آگاهی از وضعیت دستگیرشدگان یا تعداد کشته شدگان در جریان اعتراض به گرانی بنزین میسر نیست.

او با اشاره به فیلم‌های موجود که شلیک مستقیم ماموران به جمعیت معترض را نشان می‌دهند، از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته که مردم ایران را تنها نگذارد و چشم بر سرکوب و اعمال خشونت علیه آنها نبندد. این حقوقدان از کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز درخواست کرده که با شیوه‌هایی که در اختیار دارد، مانع سرکوب بیشتر مردم ایران شود.

در یادداشت خانم عبادی، هم‌چنین از موسسات بین‌المللی مدافع حقوق بشر و مدافع آزادی بیان از جمله انجمن جهانی قلم و سازمان گزارشگران بدون مرز خواسته شده که امکانات خود را برای رفع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و انتشار خبر از سوی مردم به کار بگیرند: «زیرا رسانه های داخلی و رسمی با سانسور شدید توان اطلاع رسانی واقعی ندارند و فقط مردم هستند که می توانند با انتشار تصاویر واقعی در خیابان‌ها به گزارش دهی بپردازند. از موسسات بین المللی حامی اطلاعات آزاد می خواهیم که ابزار فنی این انحصارشکنی را فراهم کنند.»

خانم عبادی می‌نویسد: «جمهوری اسلامی ایران با حصار سانسور دور مرزهای کشور در صدد است که جهان از آنچه در داخل کشور می گذرد بی‌اطلاع باشد. اما این سد قابل شکستن است.»

برو به آدرس