بی بی سی:

مینا جوشقانی

در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام عکس‌ها و ویدیوهای گوناگونی از جاذبه‌های سرتاسر ایران، منتشر می‌شد. تصاویری وسوسه انگیز و زیبا در حساب‌های اینستاگرامی پرطرفدار و غیرایرانی! اما چیزی که این تصاویر را به هم مرتبط می‌کرد، هشتگ‌های famtrip، #Feeliran# و letsfeeliran# بود.

"فم تریپ" (Familiarization trip) را می‌توان یک روش بازاریابی دانست که مختص ایران نیست و پیش‌تر هم در کشورهای مختلف از جمله همسایه‌های ایران، ترکیه و عربستان سعودی برگزار شده است. این گونه سفرها را اصولاً شرکت‌های مسافربری و یا خطوط هواپیمایی برای دست‌اندرکاران و فعالان صنعت گردشگری ترتیب می‌دهند تا با آشنایی نزدیک با زیرساخت‌ها و جاذبه‌های مقصد بتوانند بسته سفری شخصی شده و متناسب با سلیقه مسافرها ارائه دهند.

اما گسترش شبکه‌های اجتماعی و درآمدزایی از این طریق، فم تریپ را هم دستخوش تغییر کرد. آنچنان که بلاگ‌نویس‌های سفر (سفرنامه‌نویس‌ها) و چهره‌های تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی را بر آن داشت که این وارد این عرصه نو شوند.

هدی رستمی، گردشگر و چهره مشهور اینستاگرامی ایرانی، به کمک حامیان مالی و یک شرکت مسافربری ایرانی، "پروژه فم‌تریپ ایران" را ترتیب داده بود به نام "فیل‌ایران" (Feeliran) یا به عبارتی "ایران را حس کنید" تا ظرفیت‌های گردشگری ایران را به عنوان یک مقصد کمتر شناخته شده به جهان بشناساند و تجربه دست اولی در اختیار گردشگرهای دعوت شده بگذارد تا به واسطه آنها چندین میلیون دنبال‌کننده آنها در شبکه اجتماعی هم با ایران آشنا شوند؛ حرکتی که می‌تواند در راستای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری ایران تأثیرگذار باشد چرا که این صنعت به ویژه از زمان تحریم‌ها شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال ۲۰۰۶ حال و روز خوبی نداشته است.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ایران، با تأکید بر نیاز انعکاس تصویری مثبت از ایران در سطح رسانه‌های جهان می‌گوید: "هر روشی که احساس می‌کنیم در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم راحت‌تر به آن بپردازیم و هزینه‌های کمتری در پی دارد را پیگیری می‌کنیم."

ووتیارا خام، عکاس نامدار فرانسوی، که با دعوت برگزارکننده‌های فم‌تریپ ایران برای اولین بار به ایران سفر کرده بود، می‌گوید در رسانه‌ها نام ایران را همیشه گره خورده با تحریم شنیده است


سایه تحریم بر سر فم‌تریپ ایران

تعداد گردشگرهای خارجی که هر سال به ایران سفر می‌کنند همواره با جایگاه سیاسی ایران در انظار بین‌الملل و در پی آن اخبار منعکس شده از ایران در رسانه‌های خارجی ارتباط مستقیم داشته است.

آمار بانک جهانی منتشرشده در وبسایت CEIC که در رابطه با داده‌های مالی و شاخص‌های اقتصادی فعالیت دارد، نشان می‌دهد میانگین گردشگرهای خارجی وارد شده به ایران بین سال‌های ۹۵ تا ۲۰۱۶ میلادی، مطابق با ۷۶ تا ۹۵ خورشیدی ۱ میلیون و ۹۶۱ هزار و پانصد نفر بوده است.

این تعداد از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۶ و قبل از تحریم‌های شورای امنیت روند رو به رشدی را پشت سر گذاشت و به ۲ میلیون و ۷۳۵ هزار یعنی بیشترین تعداد گردشگر خارجی در ایران تا آن زمان رسید. اما ضربه سهمگین تحریم‌های شورای امنیت آن را حدود ۲۰درصد کاهش داد و به ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار در سال ۲۰۰۷ رساند. چند سال طول کشید تا گردشگری ایران تکانه‌اش را بازیافت.

برو به آدرس