رادیو فردا:

رضا حقیقت نژاد:

انتشار ویدئوی گفتگوی سعید قاسمی، فعال سیاسی تندرو، برای جمعیت هلال‌ احمر ایران دردسرساز شده است.

او که با برنامه اینترنتی «رو در رو» که از طریق وب‌سایت «آپارات» پخش می‌شود، گفت‌وگو کرده، گفته است در جریان جنگ بوسنی در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳، به عنوان نیروی نظامی ولی در پوشش هلال احمر به بوسنی رفته و به نیروهای مجاهدین آموزش نظامی می‌دادیم. او گفته در جریان این سفر همچنین با نیروهای القاعده همکاری کرده‌اند و نیروهای القاعده از آنها «استیل» گرفته‌اند.

جمعیت هلال احمر ایران در واکنش به انتشار این گفت‌وگو، در توئیتی نوشته است: «هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون ۴گانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان ‌و لباس جمعیت هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است.»

این مسئله علاوه بر ابعاد حقوقی و ماهیت فعالیت‌های جمعیت هلال احمر، از این نظر حائز اهمیت است که در روزهای اخیر، جنجال‌های خبری متعددی درباره دشواری‌های ارسال کمک‌های مالی بین‌المللی به این نهاد مطرح شده بود.

در چنین شرایطی، طرح استفاده نیروهای نظامی از هلال احمر به عنوان هدف پوششی می‌تواند موقعیت حقوقی و بین‌المللی و اعتبار این نهاد امدادرسانی را دچار مخاطره جدی کند.

برو به آدرس