دویچه وله:

رویترز روز پنجشنبه ۱۶ اسفند (هفتم مارس) با استناد به دو منبع آگاه از تلاش هند برای تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، هند در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی برای تمدید معافیتی است که پیش‌تر برای خرید نفت از ایران گرفته بود.

طبق این گزارش، قصد دهلی نو در مذاکرات کنونی‌اش با واشنگتن، حفظ واردات نفت خود از ایران به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

یک مقام دولتی هند اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) ضمن اعلام خبر کاهش میزان واردات نفت از ایران، هم‌زمان گفته بودند که این کشور در حال گفت‌وگو بر سر تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا است.

منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که هند در مذاکرات خود با آمريکا خواستار حفظ ميزان واردات ماهانه‌ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن، معادل روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ايران است.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۷)، اعلام کرد که با تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم نفتی این کشور تا حد رساندن آن به صفر، تلاش خواهد کرد تا "رفتار" ایران در منطقه را تغییر دهد و تهران را وادار به تجدیدنظر در برنامه مناقشه‌برانگیز موشکی‌اش کند.

به‌رغم این تحریم‌ها، آمریکا هشت خریدار عمده نفت ایران یعنی چين، هند، ژاپن، کره جنوبی، تايوان، ترکيه، ايتاليا و يونان را مشمول معافیت موقت از تحریم‌ها کرد. با وجود این، ایالات متحده به فشار خود بر این کشورها برای رساندن واردات نفت از ایران به صفر ادامه می‌دهد. چهارم ماه مه آینده (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) مهلت معافیت خریداران نفت ایران به پایان می‌رسد.

وینسنت کمپوس، سخنگوی میز انرژی وزارت خارجه ایالات متحده، بدون تأیید مذاکرات هند و آمریکا بر سر تمدید معافیت از تحریم نفتی، تنها بر مذاکره با هشت خریدار عمده نفت ایران برای رساندن واردات نفت‌شان از ایران به صفر تأکید کرده است.

برو به آدرس