بی بی سی:

به گزارش منابع خبری ایران روند محاکمه هشت فعال محیط زیست که بیش از یک سال پیش بازداشت شده بودند به طور غیرعلنی شروع شده است.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه بهمن ماه ۱۳۹۶به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند، هرچند اتهام شماری از آنها تغییر کرده و سنگین تر شده است.

بنابه گزارش ها جلسه رسیدگی به اتهامات این فعالان صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

محمد حسین آقاسی وکیل یکی از متهمان به خبرگزاری ایرنا گفت اجازه حضور او را در دادگاه نداده اند چون دستگاه قضایی وکلای مورد نظر خود را برای متهمان انتخاب کرده است.

او گفت که حتی خانواده‌های این فعالان نیز از برگزاری دادگاه در صبح روز چهارشنبه بی‌اطلاع بودند.

تحقیقات مقدماتی و بازجویی این فعالان مهر ماه امسال به پایان رسید و اوایل آبان ماه عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، گفت کیفرخواست آنها صادر شده است.

او گفت اتهام چهار نفر از آنها اکنون "افساد فی الارض" است؛ اتهامی که می تواند مجازات اعدام داشته باشد.

آقای دولت آبادی روز دوم آبان (۲۴ اکتبر) گفت "اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ها بوده است". او افزود "در اختیار بازپرس است که نوع اتهام را تعیین کند".

به گزارش ایرنا سه متهم دیگر به جاسوسی و یک نفر هم به "اقدام علیه امنیت ملی" متهم هستند.

برو به آدرس