رادیو فرانسه:

ترکیه جمعه ۱٤ دی/ ٤ ژانویه، اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا را محکوم کرد و آن را نتیجۀ «بی‌اطلاعی نگران‌کنندۀ» وی دانست. مایک پمپئو روز گذشته، با اشاره به برنامۀ آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه، اطمینان داده بود که واشینگتن بگونه‌ای رفتار می‌کند که «ترک‌ها، دست به قتل‌عام کُردها نزنند».

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ترکیه "حامی آکسوی"، امروز جمعه با اشاره به اظهارات مایک پمپئو گفت اینکه وی «سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق را با کُردها یکسان تلقی می‌کند، اگر سخنی عامدانه و آگاهانه نباشد، از بی‌اطلاعی نگران‌کنندۀ وی حکایت می‌کند»؛ بگفتۀ حامی آکسوی، «ترکیه نمی‌تواند این سازمان تروریستی را به عنوان شریک مبارزه در جنگ با داعش تلقی کند» اما محافظت از کُردان سوریه را همچنان تضمین می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ ترکیه، این چنین از اینکه مایک پمپئو به ارتکاب «قتل عام» توسط آنکارا اشاره کرده است ابراز ناخرسندی نکرد و تنها از اینکه وی بی‌آنکه نامی ببرد، "یگان‌های مدافع خلق" را نیز در زمرۀ کُردها شمرده است ابراز ناخشنودی کرد.

"یگان‌های مدافع خلق"، یک واحد متشکل از شبه‌نظامیان کُردِ متحد واشینگتن است که در مبارزه با داعش در سوریه شرکت دارد، اما ترکیه که نگران تشکیل یک شبه دولت کُرد در بخش کُردنشین سوریه است، ارادۀ خود را در نابود ساختن آن پنهان نمی‌کند.

تصمیم دونالد ترامپ به خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه، نه تنها در میان متحدان منطقه‌ای این کشور بلکه حتی در میان مقامات آمریکا نیز نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرد و موجب کناره‌گیری وزیر دفاع این کشور "جیمز ماتیس" و فرستادۀ ویژۀ واشینگتن برای مبارزۀ علیۀ جهادگرائی "بِرِت مَک گارک" گرد

برو به آدرس