BBC Persian :

فرهنگ مهر، نماینده پیشین ایران در سازمان اوپک و از فعالان جامعه زرتشتی ایران در اثر بیماری در کالیفرنیا در آمریکا درگذشت . آقای مهر هنگام مرگ ۹۴ سال داشت. 

از او کتاب و آثار نوشتاری بسیاری از جمله کتاب فلسفه زرتشت "دیدی نو از دینی کهن" و نیز ترجمه کتاب نظریه تاریخ اقتصاد به جا مانده است. آقای مهر در دوران صدرات امیر عباس هویدا، مدتی معاون نخست وزیر بود و در پی اختلاف نظر با او از این سمت کناره گرفت. 

فرهنگ مهر که تحصیل‌کرده اقتصاد و علوم سیاسی در ایران و بریتانیا بود، پیش از انقلاب ایران مدت‌ها در عرصه‌های اجرایی، از مدیران ارشد وزرات امور اقتصادی و دارایی و وزارت بازرگانی ایران به شمار می‌آمد و از جمله به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با قدرت های جهانی بر سر تعیین قیمت نفت در آن سال‌ها شناخته می‌شد. آخرین سمت او پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ریاست دانشگاه پهلوی شیراز بود.

پس از انقلاب آقای مهر که مورد اعتماد و وثوق مهدی بازرگان، نخست وزیر ایران بود، بار دیگر به ریاست دانشگاه پهلوی شیراز گمارده شد. اما در جریان پاکسازی‌ها و حوادث خشونت‌بار پس از انقلاب مجبور به ترک ایران شد و تا سال‌ها در دانشگاه بوستون آمریکا و همچنین در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته روابط بین‌الملل تدریس می‌کرد

برو به آدرس