بی بی سی:

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره فتوای منتسب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره انجام مناسک حج در "کربلا و مراقد مقدسه" به جای مکه را تکذیب کرده است.

این دفتر در بیانیه‌ای گفته است که "چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال‌های گذشته صادر نشده و این مسأله نادرست، ساختگی و افترا است".

پیشتر بعضی رسانه‌ها مدعی شده بودند که رهبر ایران به دلیل حضور نداشتن زائران ایرانی در حج امسال، با صدور فتوایی خواهان انجام مناسک حج در مراسم روز عرفه در کربلا شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران تکذیبیه دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در واکنش به "بیانیه صادر شده از سوی الازهر و گزارش‌های خبری در برخی رسانه‌های گروهی مصر" منتشر شده است.

تعدادی از رسانه‌های عربی بخش‌هایی از بیانیه عید قربان شیخ الازهر را واکنشی تلویحی به فتوای ادعایی رهبر ایران خوانده بودند.

در بیانیه شیخ الازهر به مناسبت عید قربان اشاره‌ای مستقیم به رهبر ایران نشده، اما تاکید شده است که مناسک حج باید در زمان و مکان مشخص شده انجام شود و خارج از آن مورد قبول نیست.

در اوج تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان، مذاکرات دو طرف برای فرستادن زائران ایرانی به حج امسال بی‌نتیجه ماند و در نتیجه ایران هیچ زائری به حج نفرستاد.

برو به آدرس