طرحی از مانا نیستانی

 

بازداشت نزدیک به ۳۰ هزار نفر در دو ماه، تشکیل کمیته‌های مجازی برای «مجازات سلبریتی‌ها»

رادیو فردا: بخشی از مجموعه بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، حاکی از این است که در جریان اعتراضات اخیر در ایران «۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر» بازداشت شده‌اند.

بررسی رادیوفردا از این بولتن‌های «ویژه» نشان می‌دهد که در حال حاضر از این تعداد، «دو هزار نفر» هم‌چنان در زندان‌ها هستند و برای «۱۵۰۰ نفر» نیز کیفرخواست صادر شده است.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری، شمار بازداشت‌شدگان را به‌ طور تخمینی ۱۸ هزار و ۱۹۵ نفر عنوان کرده بودند و خبرگزاری هرانا اعلام کرده که تاکنون موفق به شناسایی هویت سه هزار و ۴۴۶ نفر از آن‌ها شده است.

پیشتر روزنامه اعتماد با بررسی جغرافیایی و آماری ویدئوها و اخبار اعتراضات «زن زندگی آزادی» و ترسیم نقشه پراکندگی آن نوشته بود این اعتراضات به جغرافیای خاصی محدود نیست.

گروه هکری بلک‌ریوارد، پس از هک وب‌سایت و سامانه داخلی خبرگزاری فارس، به ده‌ها بولتن‌ دست یافت که در این خبرگزاری وابسته به سپاه و برای فرمانده این نهاد نطامی تهیه شده بود و آن‌ها را منتشر کرد.

این بولتن‌ها حاوی اطلاعات محرمانه درباره موضوعات مختلف از جمله اعتراضات سراسری پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی است.

نویسندگان این بولتن‌ها نوشته‌اند از میان بازداشت‌شدگان «۱۱۵ نفر» نظامی بودند، اما اشاره نشده که آنها در کدام سازمان نظامی مشغول بودند.

آن‌ طور که در این بولتن‌ها آمده، «تنها ۱۰ درصد» از بازداشت‌شدگان، از اعضای گرو‌ه‌های شناخته شده سیاسی مخالف جمهوری اسلامی بودند و «۹۳ درصد» آنها اصلا سابقه حضور در هیچ اعتراضی را نداشتند.

این آمار فراگیری گسترده اعتراضات در میان اقشار و گروه‌های شغلی و قومی در ایران را نشان می‌دهد که در حال حاضر دست‌کم ۱۱ هفته به طول انجامیده است.

بررسی‌های تهیه‌کنندگان این بولتن‌ها بر اساس آمار محرمانه این بوده که «۶۵ درصد» از خانواده بازداشت‌شدگان «چادری» هستند که در این مدت به طور مکرر تصاویر و ویدئوهایی نیز از آنها در جمع معترضان و نیز در حال شعارنویسی منتشر شده بود.

از موارد برجسته در این بولتن‌ها این است که شماری از معترضان بازداشت‌شده از منسوبان خانواده‌های وابسته به امامان جمعه و مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، کارمندان دولت و خانواده‌های «شهدا» هستند >>>