طرحی از؟

نماینده سقز از شلیک با ساچمه به روده معترضانِ جان‌باختن مهسا امینی خبر داد

رادیو فردا

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که به دنبال خاکسپاری مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران جان باخت، در روز و شب شنبه ۲۶ شهریور تجمع‌های اعتراضی در سقز و سنندج برگزار شد.

در همین حال بامداد یک‌شنبه تصاویری نیز از آغاز تجمعات اعتراضی در دانشگاه تهران علیه حجاب اجباری و جان‌باختن مهسا امینی منتشر شده است که معترضان در آن شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

پس از برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن مردم معترض در شهر سقز دست به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور زدند.

بهزاد رحیمی، نماینده سقز در مجلس، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به وجود ناآرامی در مراسم خاکسپاری مهسا امینی اذعان کرد و گفت که «هیچ‌کسی کشته نشد و فقط تعدادی زخمی سرپایی داشتیم؛ البته یک نفر هم به دلیل اصابت چند ساچمه به روده‌هایش در بیمارستان سقز بستری است.»

او همچنین اذعان کرد که نیروی انتظامی و بیمارستان در مورد وضعیت مهسا امینی «ضعف اطلاع‌رسانی، پاسخگویی و عدم شفافیت و تأخیر» داشتند.

زن، زندگی، آزادیدانشگاه تهران، ۲۷ شهریور ۱۴۰۱#مهسا_امینی pic.twitter.com/fOp2rDRfei

— ashi (@AminShirpour) September 18, 2022
به گزارش وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو، دست‌کم ۱۳ نفر در پی شلیک نیروهای امنیتی در سقز زخمی شدند و حال یکی از مجروحان هم وخیم گزارش شده‌است. طبق این گزارش، دست‌کم هفت شهروند در جریان اعتراض‌های روز شنبه در سقز بازداشت شده‌اند.

در همین حال، تصاویری از تجمع اعتراضی مردم در خیابان‌های سنندج در اعتراض به مرگ مهسا امینی برگزار شد و تصاویری هم از درگیری نیروهای انتظامی با شهروندان در میدان قدس سنندج منتشر شده است.

در تصاویر منتشرشده از این اعتراضات، صدای معترضان شنیده می‌شود که ط مانند «کشتن برای روسری، تا کی خاک‌برسری»، «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند.

وب‌سایت هه‌نگاو می‌گوید در جریان حمله نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی درطر سنندج شماری «به‌طرز خشونت‌آمیزی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند >>>