طرحی از احمد اکبری azhargushe

 

چطور ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بین خانواده‌های ایرانی جدایی انداخته است؟

گلناز اسفندياری، رادیو فردا

شادی سه سال پیش به یکی از بزرگترین آرزوهای خود رسید و به عنوان پژوهشگر در دانشگاه معتبر هاروارد پذیرفته شد. ولی اکنون به این دلیل که همسرش حق ورود به آمریکا ندارد، در فکر رها کردن این موقعیت تحصیلی در مقطع فوق دکتراست.

دولت دونالد ترامپ در سال ۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بر اساس این تصمیم سپاه پاسداران و نهادها و مؤسسات وابسته به آن از نظر اقتصادی تحریم شدند و افراد مرتبط با آن، از جمله سربازان وظیفه‌ای که در این نیرو خدمت کرده‌اند، حق ورود به آمریکا ندارند.

یکی از این افراد همسر شادی است که خدمت سربازی خود را بیش از ۱۰ سال قبل در سپاه پاسداران انجام داده است. اولین درخواست او برای دریافت رواديد آمریکا پس از حدود یک سال انتظار در سال ۹۹ رد شد.

شادی که به دلیل حساسیت این موضوع ترجیح داد نام کاملش در گزارش قید نشود، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید: «سربازان وظیفه‌ای که در سپاه خدمت کرده‌اند به دلیل موضوعی که خارج از کنترل آنهاست، مجازات می‌شوند». او اضافه می‌کند که در ممنوعیت سفر به آمریکا باید بین اعضا (پرسنل دائمی) سپاه و سربازان وظیفه‌ای که مجبور بوده‌اند در این نیرو خدمت کنند، تمایز قایل شوند.

در ایران تمامی مردان بین سنين ۱۸ تا ۴۹ سال مجبورند خدمت سربازی ۲۱ ماهه خود را در یکی از نیروهای نظامی شامل جمله ارتش و سپاه و یا نیروی انتظامی انجام دهند. مشمولان خدمت سربازی نمی‌توانند محل خدمت خود را انتخاب کنند.

شادی و همسرش تنها خانواده‌هایی نیستند که تحت تأثیر این مقررات قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا، صدها خانواده ایرانی را تحت تأثیر قرار داده و بین شوهران و همسر و فرزندان آنها جدایی انداخته است.

پیمان که حدود ۳۰ سال قبل خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران انجام داده می‌گوید: «ما گروگان خصومت بین دولت‌های ایران و آمریکا هستیم. ما افرادی عادی هستیم که با سپاه پاسداران هیچ ارتباطی نداریم».

والدین و برادر پیمان شهروند آمریکا هستند. او در سال ۹۷ برای دریافت ویزای آمریکا تقاضا داد، ولی پس از دو سال انتظار پاسخ منفی گرفت. پیمان که نخواست نام خانوادگی خود را فاش کند به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید: «آینده ما و آینده فرزندان ما تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است».

او ابراز امیداری کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند >>>