طرحی از احمد اکبری azhargushe

چرا مذاکرات برجام به نتیجه نمی‌رسد، آیا گفتگوها شکست خورده است؟

یورونیوز

ایران و آمریکا روز به روز بیش از گذشته از دستیابی به توافق هسته‌ای دورتر می‌شوند و اظهارنظرهای مقام‌های دو کشور نشان می‌دهد فاصله‌های باقی‌مانده برای احیای برجام در حال تعمیق بیشتر است.

در تازه‌ترین تحول در این رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور با اشاره به اینکه همچنان تهدیدها از جانب سپاه پاسداران علیه مقام‌های کنونی و پیشین آمریکایی ادامه دارد اضافه کرد که «تنها راه خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی این است که تهران اقدامات لازم برای این منظور را که خود رهبران این کشور می‌دانند چه هستند، انجام دهند.»

اشاره آقای بلینکن احتمالا به درخواست‌هایی است که مقام‌های آمریکایی در خصوص عدم پیگیری خون‌خواهی قاسم سلیمانی از ایران مطرح کرده‌اند. موضوعی که در ماه‌های اخیر به یک چالش جدی تبدیل شده و نگرانی از احتمال ترور برخی از شخصیت‌های آمریکایی چون مایک پمپئو ‌و برایان هوک موجب شده واشنگتن هزینه سنگینی را صرف محافظت از این افراد نماید.

با این حال گزارش‌های غیر رسمی از این حکایت دارد که ایران این درخواست‌ها را نپذیرفته و اعلام کرده که حاضر نیست تعهدی هم در خصوص فعالیت‌های خود در منطقه به آمریکا ارائه دهد.

آقای بلینکن که از سوی تد کروز، سناتور دست‌راستی و تندروی آمریکایی مورد پرسش قرادر گرفته بود همچنین تاکید کرد که واشنگتن کماکان باور دارد که بازگشت به برجام بهترین راه برای رویارویی با چالش اتمی ایران است.

در همین زمینه جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری خود بار دیگر تاکید کرد که زمان گریز هسته‌ای ایران از حدود یک سال که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایجاد کرده بود حالا به تنها چند هفته کاهش یافته است. این البته نخستین بار نیست که خانم ساکی و دیگر مقام‌های آمریکایی از فاصله چند هفته‌ای ایران تا گریز هسته‌ای سخن می‌گویند و در ماه‌های اخیر بارها نگرانی خود را از این مسئله ابراز داشته‌اند. گریز هسته‌ای در واقع مرحله‌ای است که یک کشور می‌تواند طی آن مدت زمان با توجه به میزان اورانیوم و درصد تغلیظ شده آن به بمب اتمی دست یابد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین بار دیگر در اظهارات خود دولت دونالد ترامپ را مقصر وضعیت فعلی معرفی کرد و گفت: «برنامه هسته‌ای ایران به صورت کامل توسط بازرسانی بین‌المللی تحت کنترل بود اما وقتی دولت ترامپ تصمیم گرفت آمریکا را از این توافق خارج کند، ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد و با عدم اجرای تعهدات برجامی، همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز کاهش داد.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی متوقف شده و هیئت‌های مذاکره کننده وین را به مقصد کشورهای خود ترک کرده‌اند. در این مدت هرچند تلاش‌هایی از سوی اتحادیه اروپا برای نزدیک‌تر کردن مواضع ایران و آمریکا صورت گرفته اما در نهایت طرفین بر باقی ماندن اختلافات پیش‌رو تاکید کرده‌اند >>>