طرحی از احمد اکبری azhargushe

 

افزایش سهم بودجه نهادهای نظامی

صدای آمریکا

سقف کلی برای بودجه ۱۴۰۱ میزان سه هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده که ۷۵۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش دارد و بخش مهمی از تامین منبع این اختلاف مبلغ، در افزایش ۶۱ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده مالیاتی و حذف یارانه اختصاصی به ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است. مواردی که می‌تواند به چالش‌های اقتصادی قابل توجهی در جامعه منتهی شود.

از شاخص‌ترین بخش‌های افزایشی در بودجه ۱۴۰۱ ایران، حوزه نظامی و تسلیحاتی آن با تخصیص حداقل مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت ابراهیم رئیسی است.

بودجه سپاه پاسداران امسال افزایشی حدود ۲۴۰ درصدی دارد و مبلغ اولیه آن ۹۳ هزار میلیارد تومان است که با توجه به اختیارات اعطایی مصوب در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، امکان افزایش بیشتر را نیز در طول سال دارد.

نکته قابل توجه در این زمینه،‌ تامین بخشی از مبلغ بودجه نظامی جمهوری اسلامی از محل «تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص» براساس قیمت روز صادراتی است،‌ اتفاقی که در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد نیز رویداد و موجب بروز «فسادهای کلان اقتصادی» و دستگیری افرادی مانند بابک زنجانی به عنوان «دلال نفتی» شد >>>