طرحی از Tjeerd Royaards

پنج روز پس از حادثه نطنز؛‌ وزارت اطلاعات: عامل اصلی از کشور خارج شده است

رادیو فردا: پنج روز پس از ادعای شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات ایران روز شنبه اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.

در گزارشی که صداوسیمای حکومت ایران روز شنبه، ‌۲۸ فروردین، پخش کرد، علاوه بر انتشار تصویر متهم، نام او هم منتشر شد: این فرد رضا کریمی، ۴۳ ساله و متولد کاشان، معرفی شده که به زبان انگلیسی هم آشنایی دارد.

در گزارش صداوسیما تصویر این فرد بر برگه‌ای با لوگوی پلیس اینترپل نشان داده می‌شود، ولی رادیوفردا در وب‌سایت پلیس اینترپل تصویر یا نامی از رضا کریمی نیافت.

در تصویر دیگری از فیلم صداوسیما از یک برگه مشخصات همچنین با تاکید بر «خطر دست زدن به فرار» از طرف متهم آمده است که این فرد احتمالا به کشورهایی چون امارات، ترکیه، قطر،‌ کویت، روآندا و کنیا سفر کرده است.

مقام‌های حکومت ایران پیش از این به طور گسترده از دولت اسرائیل به عنوان متهم اصلی این حادثه نام برده بودند، ولی در گزارش صداوسیما اشاره‌ای به ارتباط این فرد با دولت اسرائیل نشده است.

بحث معرفی یک فرد به عنوان عامل حادثه نطنز از ساعاتی پس از حادثه مطرح شد و روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، وب‌سایت نور نیوز که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، در گزارشی نوشت که وزارت اطلاعات هویت این فرد را را شناسایی کرده و «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی» در حال انجام است >>>