طرح عابد زارعی

عباس عراقچی: تبادل زندانیان بر اساس منافع ملی بود

دویچه وله: معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید تبادل محکومان محبوس در تایلند با کایلی مورگیلبرت، یک تعامل سه جانبه و محصول یک سال کار فشرده دیپلماتیک بود. او آزادی سه ایرانی به ازای یک استرالیایی را یک دستاورد منحصر به فرد خواند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، مبادله زندانیان ایرانی با محقق استرالیایی- بریتانیایی را "یک امر مرسوم و پذیرفته شده در عرف بین‌المللی" خوانده است. او نقض استقلال قوه قضاییه را رد کرده و با استناد به تصویب شورایعالی امنیت ملی و "منافع ملی" گفته است: «در همه کشورها بعد از آن که مسیر قضایی به پایان رسیده و فرد به زندان محکوم شد، امکان تبادل او بر اساس منافع ملی ایجاد می‌شود. در کشور ما این امر با تصویب شورایعالی امنیت ملی میسر می‌شود. کشورهای دیگر هم روال خود را دارند.»

عراقچی این تبادل را "منحصر به فرد" می‌داند و دلیل را در  معاوضه سه زندانی ایرانی با یک زندانی خارجی و مبادله در فرودگاه تهران عنوان می‌کند: «تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کردند... اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند و بعد زندانی استرالیایی از کشور خارج شد.» >>>