طرح عابد زارعی

 

سیمای خامنه‌ای در آبان ۹۸؛ آمر کشتار و هادی پساسرکوب

رضا حقیقت‌نژاد

رادیو فردا: رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با اعتراض‌های آبان ۹۸، هر بار سناریویی تازه ساخت تا به برخوردهایی قضایی، بازداشت‌ها و صدور حکم زندان و اعدام مشروعیت بخشد.

آبان ۹۸، ساعاتی پس از آنکه اولین گلوله‌های ماموران حکومت که سوی مردم معترض در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران شلیک شد، رهبر جمهوری اسلامی به میدان آمد؛‌ روز ۲۶ آبان در جلسه درس خارج فقه.

دغدغه مهم او در نخستین سخنرانی و واکنشش به اعتراض‌ها، حفظ همبستگی سیاسی در ساختار بالادستی نظام بود، از همین منظر گفت مصوبه افزایش قیمت بنزین، «مصوبه سران قوا» بوده و « من حمایت می‌کنم».

مخاطب اول این عبارت، نمایندگان مجلس ایران بودند که در یک طرح فوری می‌خواستند مصوبه افزایش قیمت بنزین را لغو کنند ولی همان روز اغلب آنان از جمله سخنگوی فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلبان گفت با توجه به نظر رهبر «این طرح از دستور کار خارج شد».

به روایت نشریه خط حز‌ب‌الله که توسط سایت خامنه‌ای منتشر می‌شود، رهبر جمهوری اسلامی همان روز «حکم محرمانه حکومتی» را از طریق علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس به نمایندگان مجلس ابلاغ کرد و درباره «هرگونه اقدامی» علیه مصوبه افزایش قیمت بنزین به آنها هشدار داد.

این هشدارها او را در مقام «ناجی» دولت نشاند و به روایت تحلیل‌گران نزدیک به حکومت از تعمیق جنگ سیاسی داخلی بیشتر جلوگیری کرد >>>