از نیشخط

هزینه کمرشکن درمان کرونا در ایران

دویچه وله: میانه فروردین ماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با ارسال نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر ایران از آنها خواست تا تمام بیماران مبتلا به کرونا که "فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند" را پذیرش کنند. وزیر بهداشت اعلام کرد، هزینه‌درمان این افراد "از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حساب‌های بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود".

دستورالعمل وزیر بهداشت ایران که پس از موافقت رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا صادر شد، شامل افرادی بود که تحت پوشش بیمه نبودند.

آن زمان علیرضا رئیسی، از معاونان وزیر بهداشت "بیمه بودن اکثر مردم" ایران را در شمار "افتخارات ایران" شمرده بود و تأکید کرده بود که بیمه‌های خدمات درمانی ۹۰ درصد هزینه درمان عفونت‌های کووید ۱۹ را پرداخت می‌‌کنند و "بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند".

وزارت بهداشت تأکید داشت که به زودی بحران کرونا در ایران را مهار خواهد کرد. حدود پنج‌ ماه پس از آن تاریخ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران همچنان روند صعودی دارد.

آمار دانشگاه جانز هاپکینز که بر اساس اطلاعات رسمی دولت‌ها تنظیم می‌شود، نشان می‌دهد که از ۲۹ اسفند تا کنون عفونت‌های کووید ۱۹ به طور متوسط هر روز حدود ۱۵۰ شهروند ایرانی را به کام مرگ کشیده است.

هم دولت و هم شرکت‌های بیمه درمانی که به مشتریان خود وعده داده بودند آزمایش تشخیص کرونا، تصویربرداری از ریه و اقدامات پاراکلینیکی برای بیماران مبتلا به کرونا را پوشش می‌دهند، از پرداخت هزینه‌های درمان این بیماری شانه خالی می‌کنند >>>