پشتیبان مالی این نوشتار:

 

سی‌سی‌جی‌سیما وی.او.دی – هر زمان تماشا کنید!


 


 

مهدی ق. - خدمت تجاری سی‌سی‌جی -

 

امسال بزرگداشت پدر معنوی ایرانیان «کوروش»، بسیار باشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شد اما با حاشیه‌های جنجالی نیز روبرو گردید، از جمله شعارهایی که نژاد عرب را هدف قرار می‌داد.

با آنکه برخی معتقدند این شعارها در مخالفت با نظام سیاسی کشور ایران عنوان شده و مجریان اسلام سیاسی شیعه را هدف قرار می‌دهد، اما دست‌کم یک نگاه عوام‌گرایانه به سردمداران جمهوری اسلامی ایران اطلاق می‌گردد که آن‌ها را هم‌نژاد با اعراب می‌داند و نژاد عرب را مسبب وجود این سرکوب‌گران می‌داند! در حالی‌که از دیدگاه من انتساب این سرکوب‌گران به نژاد عرب، می‌تواند توهین به نژاد عرب و نشانه بارز نژادپرستی عنوان گردد.

این در حالیست که هر گونه توهین به هر نژادی در جامعه مدنی نوین امروز محکوم است و یک ناهنجاری سیاسی-اجتماعی تلقی می‌گردد. امروز وقتی به هر دلیل نامی از نژاد عرب برده می‌شود، ناخودآگاه ما را به یاد قبیله‌های ستم‌دیده عرب ساکن جنوب فلات ایران و یا دوستان عرب ما در حوزه خلیج فارس می‌اندازد که ما با آنان تعاملات اجتماعی-تجاری ویژه‌ای داشته، داریم و خواهیم داشت. حال آنکه شعار‌های به ظاهر سیاسی اما در باطن نژادپرستانه می‌تواند در این روابط دوستانه اخلال ایجاد کند و اهداف صلح‌جویانه بزرگ‌داشت «کوروش» را زیر سئوال ببرد.