اینروز‌ها چه خبر شده تو این ایرون برای حق و حقوق اقلیت‌های ایران!  قدیم تو ایرانیان سر و صدا سر مصدق و شاه و بچه شاه و خمینی و اسلام بود حالا سر اقلیت‌های ایران!  هیچ کی‌ هم این وسط اقلیت نیست همه و همه شیعه اثنا اشعری حالا بگذریم که یک عدّه مدرن شدند و یا مسلمونی رو کنار کذاشتند یا اصلا فحش خواهر و مادر به مذهب میدن، کار نداریم.

واقعیت اینه که اقلیت‌های ایران تو ایران پخش و پلان حالا یا به خاطره شرایط اقتصادی یا به خاطر ازدواج و هم بستگی‌های خانواد‌گی.  این چیز خوبی‌ هست و در انگلیسی‌ بهش میگیم diversity.  حالا مثلا تو آمریکا اسپانیش زبان دوم هستش چون بیشترین اقلیت هستند ولی‌ تو همون مناطقی که تو مدرسه‌ها اسپانیش درس میدن انگلیسی هم درس میدن.  ثانیا مگه کم تو آمریکا چینی‌ و هندی و هزار اقلیت دیگه هست؟  زبون اون‌ها چی‌ می‌شه؟ هیچی‌!  کلا خانواده‌ها میخوان بچشون انگلیسی‌ یاد بگیر که بتونه تو آمریکا برا خودش سری تو سر‌ها بشه! والله تو همون خراب شده چین و هند و جاهای دیگه میموندن! باز کار نداریم.

خواستم بگم اگه میخواین یک کم در مورد این بحث اطلاعات نزدیک تری پیدا کنید فیلم باشو، غریبهٔ کوچک رو به ببینید.  این هم لینکش دوباره.  اگه Netflix دارید میتونید از اونجا ببینید.  تو این فیلم نشون داده می‌شه که یک بچهٔ خوزستانی که تو اوائل جنگ خانوادشو از دست میده و در حین فرار از بمباران‌ها از شمال ایران سر در میاره و چون زبونشو هیچ کی‌ نمی‌فهمید چقدر مشگل داشت. بعد تو یک خونه پناه میگیره و اتفاقی‌ بچه‌های اون خونه که داشتن مشق شب شونو میخوندند ... دارا انار دارد ... بابا آب داد ... بابا نان داد ... و اونجا بود که باشو تونست زبون باز کنه و کتابی‌ با مردم صحبت کنه!  خیلی‌ جالب درست شده ببینید و تعریف کنید!

بقول یکی‌ از اعضا سابق ایرانیان انقدر تو ایران بد بختی و بی‌ عدالتی هست که اقلیت‌ها باید برند تو صف!  اول صف زنان ایران هستند و اقلیت‌ها وسط یا آخرای صف!  فیلم رو ببینید و انقدر چک و چونه نزنید.