"بعد از 25 سال به ایران بازگشتم تا تابستانی را با پدرم هانیبال الخاص بگذرانم. شروع کردم تا در یک دفترچۀ خاطرات، بدوا برای پسرم بهرنگ بنویسم اما بعد کم کم به صورت روزانه به آن اضافه می کردم. این قصۀ یک آدم  نیمه ایرانی است که به کشوری که در آن نیمه بزرگ شده است باز می گردد." 

از جلد کتاب بونانامه، نوشتۀ بونا الخاص

در ماه دسامبرموقعیتی پیش آمد تا از کتاب مصور بونا الخاص در منطقۀ شمال کالیفرنیا رونمایی شود. بونا الخاص که پسر نقاش شهیر ایرانی هانیبال الخاص است، به نوعی یکی از هم محله های ما در این منطقه محسوب میشود، چرا که مدتی در این منطقه سکونت داشته و تعداد زیادی از اعضاء خانواده اش در این منطقه زندگی می کنند. بنابر این برای این "کتابخوانی" ویژه، دو نفر از اقوام و یکی از دوستان وی که همگی از اهالی نمایش هستند روی صحنه رفتند تا صفحاتی از کتاب را برای ما بخوانند. روخوانی هنرپیشه  و کارگردان تئاتر بلا واردا، طراح لباس و صحنه نینوا واردا (هر دو از اقوام نزدیک بونا) و کارگردان و هنرپیشۀ تئاتر منصور تایید واقعا شیرین و متفاوت بود و بعداز ظهر بسیار دلچسبی بر همۀ حضار گذشت.

بدون اغراق، بونانامه یکی از صادق ترین نوشته هایی است که ظرف سالهای اخیر خوانده ام. بونا الخاص با صداقتی که واقعا کمیاب است در خصوص مسایلی که او را خوشحال می کند، گیج می کند، اندوهگین میکند و به آینده امیدوار می کند سخن می گوید. بونا از آفات اجتماعی شرق و غرب منصفانه سخن می گوید و غروری که از ایرانی بودنش حس می کند در هر صفحۀ دفترچۀ خاطراتش موج میزند. خوشحالی معصومانۀ بونا از گذراندن اوقات با پدر استثنایی اش و "کشف" اقوام و دوستهای جدید و دلتنگی اش برای پسرش و توضیح تاریخچۀ زندگی اش بیشتر خواننده را می خنداند ، گرچه در لحظاتی نیز این قدرت را دارد که با جدیت موضوع میخکوبتان کند.

داشتن این کتاب را به هر ایرانی که میتواند آن را به دست بیاورد توصیه می کنم.فقط بعد از به دست آوردنش، مشکل بزرگ شما نگهداشتنش است، چرا که کسانی که کتاب را به دست میگیرند دیگر نمیخواهند آن را پس بدهند!

درست است خود بونا در آن بعدازظهر یکشنبه با ما نبود، اما از طریق روخوانی کتاب بسیار جذاب و گیرایش و لمس شوخ طبعی منحصر بفردش که در هر کلمۀ کتاب موج میزند، میتوانستیم حضورش را بخوبی حس کنیم.

این ویدیوکلیپ را دوست عزیزم لونا شاد از کتابخوانی بونا نامه درست کرده و شاید با تماشای آن شما نیز بخشی از حال و هوای خوبی که همۀ ما داشتیم را حس کنید. با آرزوی موفقیت برای بونا در پروژه های بعدی، اگر میل دارید این کتاب را سفارش دهید میتوانید با دنبال کردن این لینک آمازون آن را پیدا کنید.