گرامیداشت اعلامیه جهانی حقوق بشر

توسط : زکری استیکنی

تاریخ حقوق بشر دارای سابقه ای طولانی و مملو از پیروزیهای اعجاب انگیز ارزشها و کرامت انسانی و همچنین ناتوانی و پس رفتهای اغلب خشونت آمیز ناشی از تفرقه، کوته بینی و تنفر بوده است.  این تاریخ به ما نشان داده که حقوق بشر صرفا چیزی نیست که از بالا به پائین به  بشر داده شده باشد. در حقیقت برای حقوق بشر مبارزه و پیروزی به سختی بدست آمده است و بمنظور حفظ هر حق ،آگاهی عمیق و احترام ضرورت دارد.

بدین منظور است که گروه رسانه ای 12 گلبرگان سلسله تولیدات ترویج و تشویق فرهنگ حقوق بشر را ایجاد کرده است. گروه رسانه ای 12 گلبرگان از طریق تولیدات رسانه ای تصویری خود امیدوار است که نه تنها فرهنگ حقوق بشر را تعریف و ترویج نماید، بلکه بر مسئولیت حفظ آن نیز پرتو افشانی کند. فیلم کوتاه گرافیک با جدول زمانی حقوق بشر آغاز میگردد، با تدوین اولین منشور حقوق بشر کوروش کبیر در سال 539 پیش از میلاد شروع و با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 به اوج خود میرسد. این تاریخ نامه به ما نشان میدهد که حقوق بشر صرفا یک تفکر از شرق یا غرب نیست، بلکه ساخته شده از سیر تکامل پیچیده ای از حقوق است که تمام جهان، و هر فرد، دستی در ایجاد آن داشته اند. پس فرهنگ حقوق بشر، مخلوق ساکن گروه خاصی از مردم نیست، بلکه یک فلسفه زنده، درحال تنفس و دائما در حال توسعه مبتنی بر اصول مشترک است.

 

اما مانند هر فرهنگ، فرهنگ حقوق بشر نیز میتواند واپس رفته یا توسط یک رژیم استبدادی جایگزین گردد، اگر به طور پیوسته توسط هریک از اعضاء یک جامعه تائید و به آن عمل نشود. تاثیرات چنین پس روی را در نواحی میتوان دید که در آن یک گروه و یا یک فرد حقوق دیگران را برای رسیدن به منافع شخصی، چه بنفع یک دولت، یک بنگاه، یک مستبد، یک دین، یا دیگری باشد را قربانی میکند. در هر کدام از این موارد، برابری و حقوق برابر برای مصلحت قربانی میگردد و فرهنگ حقوق بشر با خشونت، ستمکاری و سازش اجباری که تنها در خدمت اسارت و تنزل روح انسانی است جایگزین میگردد.

در این کشاکش، تعهد بر دوش فرد می افتد که از آنچه به معنای تعهد در فرهنگ حقوق بشر است، همواره آگاه بماند. این بدان معناست که هر فرد باید نه تنها چگونگی رفتار با دوستان، خانواده، اطرافیان و یا اعضای گروه های وابسته به خود، بلکه چگونگی واکنش به غریبه ها و افراد دور از خود را نیز مد نظر داشته باشد. ما باید دوستان و اطرافیان خود را نه تنها بعنوان کسانی در حیطه پیرامون یا مجاورت خود، بلکه به عنوان یک شبکه به هم پیوسته که تمامی جهان را پوشش میدهد درک نمائیم.

در این فیلم گرافیک، حقوقها و آزادیهای که برای حفظ فرهنگ حقوق بشر برترین هستند برجسته شده اند، این حقوقها شامل اعتقاد به اینکه همه انسان ها آزاد به دنیا می آیند، دارای حق سطحی از زندگی که برای داشتن سرپناه، سلامتی و رفاه خود و خانواده خود کافی باشد، حق تامین اجتماعی در صورت عدم امکان امرار معاش، آزادی فکر که بعنوان انگیزه اصلی در پیشرفت و کامیابی بشر است، آزادی بیان و ارتباط، اعم از  گفتاری و نوشتاری، حق مشارکت در انتخابات دولتی با دادن رای ، آزادی از مجازات های ظالمانه و غیر عادی و حق پیروی یا عدم پیروی از یک مذهب یا عقیده میباشد. پاسداری از این حقوقها ، مایه اعتماد مردم به دولتهای آنهاست، و چنین استنباط میگردد که دولتی که واقعا از مردم، توسط مردم، و برای مردم باشد این حقوقها را به هر قیمتی محافظت می کند. به همین ترتیب، اگر دولتی نتواند این حقوقها را حفظ و نگهداری نماید، حق مردم است که دولت ناکار آمد را منحل و با دولتی موثرتر جایگزین نمایند.

به اصول اساسی ذکر شده فوق بعنوان سنگ بنای توسعه پیشرفت و شکوفایی بشر نگریسته میشود.  اما همانطور که در فیلم گرافیک بیان میشود، این حقوقها به طور مداوم در حال تغییر و تکامل و پیمودن راه همگام با پیشرفت بشر است. بعنوان یک فرد، ما باید این حقوقها را نه تنها برای حفاظت از منافع شخصی خود بلکه برای تداوم فرصتها و انسانیت فی مابین کسانی که در اطراف ما هستند محترم بشماریم.  فیلم گرافیک با یک معادله ساده ولی در عین حال قوی که چگونگی ترویج فرهنگ حقوق بشر و بلا درنگ مسئولیت دولت در حمایت از آن برای همه را به اختصار مرور میکند پایان می یابد.

تو = من =  هر کس
قوانین ملتها باید حقوق بشر را تضمین کند

حقوق بشر برای هر کس، برابری و حقوق برابر برای همه، فرصت های برابر برای همه، و  همکاری برای همه، از طریق گفتار نیک، پندار نیک، و کردار نیک.  این سفر،مسیر مشترک و مسئولیت بشریت است و دلیلی که گروه رسانه ای  12 گلبرگان تاسیس شده تا آنرا ترویج نماید.

مارتین لوتر کینگ جونیور در توصیف سفر نامه و تکامل حقوق بشر، یک بار گفت: "قوس جهان اخلاقی طولانی است، اما در جهت عدالت خم می شود. گروه رسانه ای  12 گلبرگان از شما دعوت مینماید تا در تلاش آنها برای خم کردن هرچه بیشتر آن قوس و ساخت یک فرهنگ حقوق بشر و احترام به کرامت انسانی، که رشد خواهد نمود و در آینده پیشرفت مینماید، به آنها بپیوندید.

درباره نگارنده:

زکری استیکنی اخیرا از دانشگاه ایالتی وبر فارغ التحصیل و در آنجا موفق به دریافت دکترا در علوم سیاسی و فلسفه گردیده و بعنوان فارغ التحصیل برجسته در علوم سیاسی انتخاب شده است.  در سال 2011 او موفق به دریافت جایزه خدمات داوطلب برجسته از دانشگاه برای کار خود با موسسات آزاد و برای کار داوطلبانه خود برای افراد اردوگاه های آوارگان داخلی در  Maai Mahiuکنیا دریافت نمود. او در حال حاضر به عنوان همکار تهیه کننده در فیلم "آزاد سازی  رستگاری" که در باره فقر ساختاری در ایالات متحده میباشد، مشغول به کار است.

نکته نظرات شما برای ما دارای اهمیت است.  لطفا نظر ات و افکار خود در زمینه "حقوق بشر برای همه و در همه جا" را به اشتراک بگذارید.

امور هنری:
هنرهای مفهومی و تهیه کننده: مجید برادر
کارگردان هنری و طراح گرافیک: اردلان پایور
تولید هنری توسط: گروه رسانه ای 12 گلبرگان، حقوق بشر برای همه و در همه جا، سال 2012

بازبینی تولید فرهنگ حقوق بشر:

درباره 12 گلبرگان :  گروه رسانه ای 12 گلبرگان تلاش دارد تا اتحادیه ای از هنرمندان هنرهای تجسمی، موسیقیدانان، فیلمسازان، سینماگران، نمایشنامه نویسان، کارآفرینان اجتماعی و دیگران باشد که همگی گرد هم آمده تا قطعه رسانه ای الهام بخشی تولید نماید تا احترام به آندسته از حقوقی که توسط اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت میگردد را ترویج و تشویق نماید.

لطفا :

در Face Book به ما بپیوندید

در فضای مجازی ما را پیدا کنید

در تویتر به ما متصل شوید

لطفا اعضای خانواده، دوستان و دیگران را در این کار ترویج فرهنگ حقوق بشر سهیم نمائید. پیشاپیش سپاسگذاریم.