جای دوستان خالی‌؛ بعد از یک سفری نیم روزه به وِنیز برای انجامِ کاری به خانه مراجعت کردیم و شبِ گذشته سرمای عجیبی‌ بر ما و معشوقهٔ ما غلبه کرده بود و مثلِ همیشه تصمیم گرفتیم شام را ما حاضر کنیم.

بهترین راهِ حّل تهیهٔ یک سوپِ داغِ زمستانی بود ،طرزِ تهیه آن ساده و با اندکی‌ حوصله و دقّت میتوان این حسِ گرما را در زمستان در دیگران ایجاد کرد.نسخهٔ انجامِ این سوپِ  دِلپذیر این چنین است :

- برای مایهٔ اصلی‌ سوپ می‌‌توانید از آبِ مرغ یا گوشت استفاده کنید،اندازه این مایه برای هر نفر یک لیوان و نصفِ معمولی‌ است (عکسی‌ را که مشاهده می‌کنید همانِ سوپِ  دیشبِ ما است اما ما از آب مرغ و یا گوشت استفاده نکردیم و بلکه سبزیجات را در آب معمولی‌ به مدتِ ۱۵ دقیقه پُختیم و سپس آبِ آن را برای سوپ اِختصاص دادیم،جِدّاً از ریختنِ قرص‌های عُصاره و مَزهٔ گوشت و مرغ در درونِ سوپ برای مایهٔ آن بپرهیزید.)

- برای سبزیجاتِ آن می‌‌توانید آنچه سبزِ خوردنی را که پروردگار آن را آفریده برای سوپ استفاده کنید ،سفارش می‌کنیم که اندکی‌ سیب زمینی‌ نیز بدان اضافه کنید.(برای هر نفر یکی‌ سیب زمینی‌ ) ، هویج، تَره فرنگی‌ و کرفس،کلم (از هر نژادی که باشد قدَمَش فرخنده باد) و کدو حلوایی . سبزیجات را ساطوری نکنید و بهتر است کاردی باشد تا خواّصِ خدادادی خود را به هنگامِ طبخ از دست ندهند.

- سبزیجاتِ دیگر مثلِ اندکی‌ ریحان، جعفری و پونه را فراموش نکنید.این سبزیجات کامل کنندهٔ مزهٔ اصلی‌ سوپ هستند.

- یک عدد سیرِ تازه و یا سیرچه (از پودر سیر و دیگر مُزخرفاتِ این چنینی دوری کنید ) (در رابطه با سیر قبلاً گفتیم که اگر تنها هستید؛ به وفور بِخورید اما اگر با کسی‌ هستید حتماً از ایشان بپرسید که از آیا از ما بهترانَند و سیر می‌‌خورند و یا از دیگرانَند و سیر نمیخورند، به همنشینِ خود در خانه احترام گُذارید) .

- یک عدد چیلی سبز (و یا همان فلفلِ سیاهِ خودمان - تندی نیز گرمای مطبوعی را در بعد از خوردنِ سوپ در وجودِ ما ایجاد می‌کند که وجودَش مستحب است و ما بندهٔ طبیعت !)

- اگر خواستید جو نیز میتوانید بریزید ،ما همیشه جو می‌‌ریزیم (از برنجِ سپید، یا خورده نانِ جو و لوبیای قرمز نیز می‌‌توان استفاده کرد)

 - نیم قاشقِ سوپخوری روغن زیتون (از روغن‌های مشابه و یا آفتابگردان استفاده نکنید) و یک قاشقِ سوپخوری لیما (لیما همان لیمو توش‌های سبزِ کوچک هستند ،اگر طعم لیمو را دوست ندارید سرکه بریزید و یا اندکی‌ شرابِ قرمز نیز خوشایند است) .

* مایهٔ اصلی‌ را (همان آبِ مرغ،گوشت و یا ...) در درونِ قابلمه‌ای مناسب بریزید تا به همراهِ ریحان و جعفری (پونه و ...) در ده دقیقه جوش خورد، سبزیجاتِ دیگر (هویج، تره فرنگی‌ و ...) را که قبلا خوب کاردی کردید به همراهِ جو (یا برنج و ..) به درونِ قابلمه بریزید (۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافیست، اجازه ندهید که بیشتر از این باشد وگرنه سبزیجات لِه‌ می‌‌شوند و به درد نمیخورند) (جو و یا برنج بهتر است که از قبل در کاسه‌ای با آب سرد خیس خورده باشند،با لوبیای قرمز نیز این چنین کنید !) و در آخرین لحظاتِ طبخِ این خوراک روغن زیتون و لیما را بدان اضافه کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ قوام آید (در مجموع نیم ساعت تا چهل دقیقه این سوپ حاضر می‌‌شود) .

* اگر برایتان رنگِ سوپ مهّم است از آب گوجه فرنگی‌ و یا از خودش دران استفاده کنید، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید ما همان رنگِ طبیعی آنرا که سبز باشد ترجیح می‌‌دهیم.

* سوپ را داغ پذیرایی کنید (اگر نان خورید از نانِ تُست شده استفاده کنید)، اگر مزه قویتری برای سوپ جستجو می‌کنید بهتر است اندکی‌ پنیرِ ایتالیائی پارمِزانْ (Parmigiano-Reggiano) را دران رنده کنید و بی‌ آنکه آنرا قاطی کنید؛صبر کنید تا خودِ پنیر در سوپ آرام آرام آب شود.

* برای نوشیدنی‌، آب (گاز دارِ رقیق شده) و شرابِ سپیدِ خشک (Dry White Wine) استفاده کنید.

* لباسهای خود را قبل از زمانِ شام عوض کنید تا بوی مطبخ طرفِ مقابل را نیازارَد، حمام کرده و عَطرآگین به سرِ سفره روید، حتی اگر تنها نیز زندگی‌ می‌کنید به این شیوه عمل کنید،هیچ کس آدمِ کثیفِ بد بو را دوست ندارد.

* اگر شام عاشقانه است، بهترین موسیقی‌ سکوتْ است و حرفهای دو عاشق ولی‌ اگر موسیقی‌ را ترجیح می‌دهید حتماً از موسیقی‌ بدونِ کلام (پیانو، گیتار) (Chill-out music) استفاده کنید.

رازِ حسِ گرما در زمستان را با شما در میان گذاشتیم، نوشِ جانتان.

همیشه سبز باشید.

پاریس دِسامبر ۲۰۱۲ میلادی .