روزنامه نگار ایرانی، صبا آذرپیک، که پارسال در میان روزنامه نگاران بازداشتی بود، در صفحۀ فیس بوک خویش مطلب زیر را نوشته است. مرحبا به شهامتش. در ایران زندگی کردن و حرف زدن و آن هم حرف حسابی زدن هنر است، وگرنه خارج نشستن و نوشتن که کاری ندارد.

دست شکر بالا ببریم که گزینه تحریم بیشتر و جنگ فعلا منتفی شده اما چشمانمان باز باشد که سیاستی که برایش این میزان هزینه دادیم شکست خورد و باید راس حاکمیت از مردم عذرخواهی کند.شادیم از اینکه که ظریف و روحانی این جسارت داشتند و قدم گذاشتند برای عقب نشینی ایران اما ایا نباید امثال ... از مردم بابت این همه ازاری که در این هشت سال و حتی بیشتر از ان دادند، عذر خواهی کنند؟ صددرصد شان شان را اجل از عذرخواهی می دانند اما حداقل رسانه های وابسته به حاکمیت مدام به مردم تلقین نکنند که پیروز شدیم.

این سیاست شادی سازی دروغین، برای این نیست که فردی از اقای (.......) نپرسه که این انرژی هسته ای حق مسلم ماست را دادید و رفته وا یا نباید از ملت برای این ده سال هزینه مضاعف عذرخواهی کنید؟ در واقع خاکمیت شکستش را در غالب پیروزی به مردم نشان می دهد.

صدردصد و صدردصد این توافق به دلیل جلوگیری از تحریم بیشتر و جنگ برای مردم اتفاق میمونی است و باید از تیم روحانی تقدیر کرد اما این توافق برای حاکمیت یک شکست بزرگ ست و باید به خاطر این بازی غیر حرفه ای شان که از یک سو هزینه زیادی به مردم تحمیل کردند و از سوی دیگر در نهایت عقب نشینی کردند از مردم عذرخواهی کنند.

عذرخواهی هم نمی کنند حداقل به مردم بگویند که اشتباه کردند و شکست خوردند.

یک هنر ، هنر تلقین کردن پیروزی به توده ست. توده نه وقتش را دارد و نه حوصله که برود و بخواند و ببیند آیا این پیروزی واقعی ست یا در واقع افرادی که در یک دهه گذشته تلاش وافری داشتند که روی شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست " حالا نمی خواهند رسما اعلام کنند آن غنی سازی 20 درصدی که این میزان برایش هزینه دادیم ؛ از بیمارارنی که به دلیل نبود دارو فوت کردند تا سوانح جاده ای و هوایی ، منتفی شد.

صدا و سیما در پوست خودش نمی گنچه, اهنگ های حماسی ؛ روزنامه ها شادند؛ در این میان آیا ان هایی که وظیفه فکر کردن را در جامعه دارند نورافکنی نباید بیاندازند تا به مردم بگویند دست شکر بالا ببرید که گزینه تحریم بیشتر و جنگ فعلا منتفی شده اما چشمانتان باز باشد که سیاستی که برایش این میزان هزینه دادید شکست خورد و باید راس حاکمیت از مردم عذرخواهی کند.

حواسمان باشد اروپا و امریکا هنوز در مورد برداشتن تحریم نظر منفی دارند و این یعنی هنوز باید هزینه اشتباه ده ساله اقایان را بدهیم.

وظیفه من روزنامه نگار این هست که در اوج هیجان زدگی جامعه تلاش کنم تا نشون بدم در واقع شکست بزرگ نظام بوده؛ البته این شکست برای ادامه حیات مردم ضروری بود.

اینکه انرژی هسته ای رو واقعا حق ایران می دونم ، اصلا شکی نیست. اما در یک نابلدی سیاسی و خام مغذی فکری این حق رو طوری جلو بردند در هشت سال گذشته که حالا همون حق رو دودستی تقدیم کردیم رفت؛ در خالی که اقای خاتمی همین حق رو داشت به تدریج و اروم اروم به دست می اورد؛ اگر مسیر خاتمی رو رفته بودند و شورای امنیت ملی دوره روحانی رو؛ الان مجبور به چنین عقب نشینی نبودند.