تریتا پارسی بنیانگذار و رئیس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) است. او در خانواده ای زرتشتی به دنیا آمد و در سن ۴ سالگی همراه با خانواده به دلیل سرکوبی جمهوری اسلامی، مجبور به ترک ایران و مهاجرت به سوئد شد. پدرش در زمان شاه، زندانی شده بود.  تریتا پارسی به آمریکا مهاجرت کرد و در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی جان هاپکینز دکترای سیاست خارجی گرفت.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7_%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) یک سازمان غیر انتفاعی وعام المنفعه می‌باشد که در جهت حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان آمریکا در چارچوب قوانین در آمریکا تشکیل شده است. برخی از فعالیتهای اخیر شورای ملی ایرانیان آمریکا عبارتند از:
١ - برگزاری گردهمایی و نشست‌های متعدد با سیاست‌مداران در واشنگتن در مورد وضعیت و سیاستگذاری روابط ایران و آمریکا و همچنین دیدار و سخنرانی سناتور دایان فاینستاین از کالیفرنیا در آوریل ۲۰۰۸.
٢ - شکایت و مجبور کردن شرکت شغل یابی مانستر به عقب نشینی. این شرکت به بهانه ی«تروریست بودن ایرانیان»، در سال ۲۰۰۳ اقدام به پاکسازی اعضای ایرانی جویای کار در پایگاه اطلاعاتی خود کرده بود.
٣ - در سال ۲۰۰۷ حسن داعی الاسلام، روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی در آریزونا و از اعضای سازمان مجاهدین خلق، به صورت علنی ادعا کرد که نایاک به لابی گری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مشغول است. در پاسخ، تریتا پارسی‌ این مسئله را تهمت و افترا خواند. در نتیجهٔ طرح دعوی در دادگاه، بسیاری از اسناد داخلی، آشکار شدند. الی لیک خبرنگار امنیت ملی در روزنامهٔ واشنگتن تایمز اظهار داشت: "سوالها در مورد اینکه آیا سازمان با استفاده از نفوذ خود برای لابی گری به نفع سیاست ایران در نقض قانون فدرال مشغول است بیشتر می‌شوند".
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D9%84%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

تریتا پارسی کیست؟ به راستی تریتا پارسی که از وی به عنوان مشاور پنهان کاخ سفید درباره ایران نامبرده می شود کیست؟ فردی که گفته می شود مشاوره های وی به کاخ سفید در خصوص ایران، در مدت کمتر از یک هفته به مرحله عملیاتی می رسد؟
تریتا پارسی یک جوان ایرانی تبار متولد اهواز است که در سوئد بزرگ شده است. وی مدرک دانشگاهی خود را در رشته های روابط بین الملل از دانشگاه اپسالا و اقتصاد از دانشگاه استکهلم دریافت کرد و همچنین دارای درجه دکترا در روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا نیز هست. پارسی از جمله بعنوان کارشناس روابط ایران و اسرائیل در همین دانشگاه مشغول به کار بوده و در سال ۲۰۰۷ کتابی نیز در این رابطه منتشر کرده است. وی پس از ترک سوئد ابتدا در محل نمایندگی دائمی سوئد در سازمان ملل متحد مشغول به کار شد و بدنبال آشنائی با باب نی نماینده کنگره آمریکا از ایالت اوهایو بعنوان دستیار وی مشغول به کار شد. باب نی قبل از انقلاب ایران به مدت کوتاهی در شیراز تدریس کرده و زبان فارسی را نیز بخوبی تکلم می کند. وی تا سال ۱۹۹۷ از برخی از گروههای اپوزیسیون علیه رژیم ایران حمایت می کرد ولی با انتخاب خاتمی دراین سال وی به جرگه طرفداران ایجاد رابطه با حکومت ایران پیوست. این فرد در طی دوران خاتمی به قدری پایه های ارتباط خود را مستحکم می کند که بعد از تعویض دولت های ایران و آمریکا و روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و دولت باراک اوباما هم به کار خود ادامه می دهد و شورای نیاک را تا سطح یک لابی بزرگ مانند آیپک به پیش می برد.
گفتنی است تریتا پارسی هم اکنون با ایجاد یک شبکه از برخی نیروهای داخلی درصدد بررسی اوضاع داخلی ایران در عرصه های مختلف بوده و می کوشد به عنوان شخصیتی کاریزماتیک خود را در جایگاه هدایت نیروهای اپوزیسیون قرار دهد. همچنین واگذاری پنلی در طرح تازه شورای روابط خارجی آمریکا به نام«راهنمای بحران ایران»که در قالبی جدید برای مقابله با نظام ارائه شده است، در همین راستا ارزیابی می شود.
http://www.sokhane-ashena.com/khandani/90/7/657.php
 
گزارش اختصاصی واشنگتن تایمز در باره نایاک و تریتا پارسی: تریتا پارسی در حالیکه در سوئد زندگی میکرد، یک گروه لابی در آمریکا براه انداخت تا تحریم های سیاسی و اقتصادی از روی جمهوری اسلامی را بردارد. گروه حامی ایران قوانین لابی گری را دور زده است. قبل از آنکه باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود، نارضایتی رهبران یکی از گروههای آمریکایی ایرانی تبار در واشنگتن آغاز شد. آنها می ترسیدند که اگر رئيس جمهور جدید بخواهد نماینده سابق خاورمیانه، دنیس راس را برای نظارت بر سیاست کشور در مورد ایران در نظر بگیرد،  تلاش طولانی مدت آنان برای متقاعد کردن مقامات آمریکا  برای  لغو تحریم ها بر باد رود. پاتریک دیزنی ، مدیر سیاست گذاری شورای ملی ایرانیان آمریکا، استراتژی در مورد راس که خط  مشی سخت او در برابر ایران مشهور بود را اینطور خلاصه می کرد: ” یک جنجال رسانه ای بوجود آورید.”
دیزنی در ایمیلی که به واشنگتن تایمز رسیده است، نوشت، “آن گروهها که احساس راحتی بیشتر می کنند که  نسبت به راس  پرخاش گر تر باشند...” به هر حال راس منصوب شد و نهایتا به عضویت شورای امنیت ملی ارتقاء یافت. اما این واقعه، ظهور نایاک به عنوان یک بازیگر مهم در واشنگتن و صدای اصلی در ایجاد ارتباط با ایران و در نهایت لغو تحریم های ایالات متحده را برجسته ساخت... هنگامی که جرج دبلیو بوش رئیس جمهور بود، نایاک در برابر بودجه آمریکا برای رشد دمکراسی در ایران تبلیغ می کرد. نایاک می گفت که این بودجه از آنجائی که اپوزسیون را ابزار آمریکا معرفی می کند، بیشتر به  مخالفان صدمه می زند. این موضع  توسط اصلاح طلبان برجسته از جمله برنده جایزه نوبل شیرین عبادی نیز اتخاذ شده بود. در همان زمان یعنی بین سالهای ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٧ نایاک مبلغی کمتر از ٢٠٠ هزار دلار از ان ای دی(زیر مجموعه وزارت خارجه آمریکا که کمکهای مالی برای گسترش دمکراسی در اختیار ایرانیان قرار می داد) دریافت کرد تا برای بالا بردن ظرفیت سازمان های غیر دولتی ایرانی بکار گیرد. شریک این وجه اولیه، سازمان غیر دولتی بنام بنیاد همیاران بود که موسس آن پدر نمازی است.
محسن مخملباف، فیلمساز ایرانی و سخنگوی غیر رسمی جنبش اپوزسیون سبز به تایمز گفت: “من فکر می کنم که تریتا پارسی به جنبش سبز تعلق ندارد. من احساس می کنم که او بطور مخفیانه بیشتر برای جمهوری اسلامی لابی می کرده است.”
https://www.facebook.com/note.php?note_id=202959959765685

تریتا پارسی و  مریم معمار صادقی
http://iroon.com/irtn/blog/3122/

تریتا پارسی پادوی شورای آخوندی
http://pdmi.org/2011/02/%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C/

نظر شما چیست؟