دادبان؛ مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنش‌گران

 

امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ سه متهم خانه اصفهان بدون وجود شواهد و مدارک مستند برای اثبات اتهامات اعدام شدند.

سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی با پرونده‌سازی و در جریان یک پرونده‌سازی به دار آویخته شدند.

تمام بررسی‌های مرکز مشاوره حقوقی دادبان بر روی جزییات پرونده خانه اصفهان و دادنامه این متهمان گویای ایرادات و ابهامات بسیار اساسی است و نهادهای امنیتی هیچ‌گونه شواهد، مدارک مستند و قابل استنادی را برای اثبات اتهامات ارایه نکردند.

متهمان این پرونده بارها در تماس با خانواده خود گفته بودند که تمام اعترافات آن‌ها اجباری و تحت شکنجه اخذ شده بود.

این سه متهم روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، با ارسال یادداشتی از مردم ایران کمک خواستند و گفتند: «نزارید ما را بکشند»

متهمان پرونده «خانه اصفهان» صرفا افرادی بودند که در جریان تجمع اعتراضی روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در خانه اصفهان حضور داشته و صرف حضور آن‌ها و دوستی‌ای که از قبل داشته‌اند سبب انتساب اتهام واهی «تشکیل گروه به قصد فعالیت مسلحانه علیه نظام» شده است. علاوه بر ۴ متهم اصلی پرونده، نیروهای امنیتی و انتظامی شمار دیگری از آشنایان و دوستان مشترک این ۴ متهم را نیز بازداشت کرده و آن‌ها را نیز به‌شدت تحت فشار قرار داده و مجبور کرده‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف و اقرار کنند. همین اعترافات اجباری بعدتر مستند صدور حکم و اثبات مجرمیت قرار گرفته است.

با این حال متهمان در مقابل بازپرس صراحتا آنچه به عنوان اعترافات نزد ضابط قضایی (اطلاعات سپاه پاسداران) ذکر شده را تکذیب کرده بودند و اظهارات جدیدی بیان کرده‌ بودند. به‌ویژه این‌که بر اساس تبصره دوم ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی اقرار در صورتی اعتبار شرعی دارد که نزد قاضی در محکمه انجام گیرد. علاوه بر این، بنا بر اصل‏ سی و هشتم قانون اساسی هرگونه‏ شکنجه‏ برای‏ گرفتن‏ اقرار یا کسب‏ اطلاع‏ ممنوع‏ است‏. اجبار شخص‏ به‏ شهادت‏، اقرار یا سوگند، مجاز نیست‏ و چنین‏ شهادت‏ و اقراری فاقد ارزش‏ و اعتبار است‏.

سرعت در رسیدگی پرونده نشان از عجله دستگاه قضایی برای صدور رای در این پرونده داشته و شکی نیست عدم توجه دادگاه بدوی به تمامی ایرادات و نواقص موجود در پرونده و بی‌توجهی کامل دیوان عالی کشور به آن‌ها حاکی از حضور میل و اراده‌ای غیرقانونی در در پرونده «خانه اصفهان» است تا حقیقت را کتمان کرده و روایتی غیر واقعی و دروغین از اتفاقات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ارائه دهد.