با خواندن مقاله های جهانشاه جاوید « پیش بینی هوش مصنوعی : ایران در سال ۲۰۲۴ و کتاب مقدّس برای عصر مدرن » که در باره ی استفاده از هوش مصنوعی و نرم افزاری بنام چَت جی پی تی ۱ بود، علاقه مند شدم که من هم سرو گوشی آب بدهم و در باره ی هوش مصنوعی و این نرم افزار کمی بیشتر بخوانم و تحقیق کنم. پس از این مقدّمات ، چون اصولا آدم کنجکاوی هستم و سؤال زیاد می کنم چه از دیگران و چه از خودم و هم چنین علاقه مند به تکنولوژی و هوش مصنوعی هستم ( گر چه که از هوش مصنوعی کمی وحشت و دلهره دارم.) در صدد پیاده کردن این نرم افزار برآمدم که اسمش را گذاشته اند « جی نی ۲» ، یا همان « جنّ » خودمان که واقعأ هم در حدّ خود « جنّ بوداده » ایست که از بسم الله هم ترسی ندارد!!! در این جا من او را همان « جی نی» می نامم

 

این را هم به عرضتان برسانم که من چندی پیش در یک حراج ، چشمم به تابلوئی خورد که نظرم را به خود جلب کرد و این همان تابلوئی است که در بالای این صفحه ملاحظه می کنید. به هر حال نتوانستم از خریدن آن خودداری کنم. خریدم و به خانه آوردم. ولی هرچه گشتم،اسم نقّاش و عنوان نقّاشی را نیافتم. ناگهان به فکرم رسید که چرا از « جی نی » استفاده نکنم! و ببینم که او ( نمی دانم که ضمیر شخصی برای جی نی بکار ببرم یا به ضمیر غیر شخصی «آن» بسنده کنم.) چگونه می تواند در این باره به من کمک کند. با این نیّت نرم افزار را باز کردم و در قسمت « سؤال» از جی نی پرسیدم که من تابلوئی دارم که نه اسم نقّاش را می دانم و نه عنوان نقّاشی راو اگر عکس آن را در این صفحه بگذارم می توانی به من کمک کنی؟. جواب جی نی بسیار صادقانه بود. گفت ، « من نمی توانم. ولی تو می توانی به سایت آرت اوتوریتی ۳ بروی و سؤالت را در آن جا مطرح کنی».  دستور « جی نی» را اطاعت کرده ، به آن سایت رفتم و دوباره سؤالم را مطرح کردم.  این بار بفاصله ی چند ساعت انسانی با هوش طبیعی برایم ایمیلی فرستاد که در آن خواسته بود عکسی از آن تابلو بگیرم و برایش بفرستم که من انجام دادم و بفاصله ی کوتاهی در همان روز اسم نقّاش ، عنوان نقّاشی و چند لینک مفید دیگر که در باره ی نقّاش و نقّاشی توضیحات مبسوط می داد از آن ها دریافت کردم که شدیداً مرا تحت تأثیر قرار داد و به « جی نی » با هوش مصنوعی آفرین گفتم که با این سرعت مشکل مرا حلّ کرد و مرا سریعأ به بهترین راه ممکن رهنمون شد. فکر کردم که قبل از پیدایش این نرم افزار با هوش مصنوعی ، من باید چه مراحل متعدّد ، وقت گیر و درازی را می پیمودم تا شاید بتوانم به جواب دل خواه برسم در حالی که با کمک این نرم افزار ، مشکل من در عرض یک روز حلّ شد. ‌حالا برای شما هم اگر کنجکاو شده باشید که اسم نقّاش و عنوان نقّاشی را بدانید، آن ها را در این جا می آورم. نقّاش تابلو اهل اسپانیا ست به نام بارتولومه اِستبان موریلو ۴ که در قرن هفدهم میلادی زندگی می کرده و عنوان تابلو هم هست : « بچّه ها تارت می خورند ۵». ازین نقّاش تابلوهای دیگری هم با عنوان بچّه ها…. در دست است که حاکی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی زمان و محلّ زندگی نقّاش می کند.

تا آن جا که من با این نرم افزار کار کرده ام از سه بخش تشکیل می شود: گفتگو ، سؤال و هنر. من شخصأ بیشتر با بخش سؤال آن کار کرده ام چون همان طور که قبلأ هم گفتم سؤال های زیادی در سر دارم و همیشه به دنبال جواب هستم. حالا ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تفاوت این نرم افزار با گوگل چیست؟ گوگل هم که به سوالات جواب می دهد. در جواب این سؤال باید بگویم که این نرم افزار بر خلاف گوگل نمی خواهد که چیزی به شما بفروشد و فقط جواب سؤال شما را می دهد. البتّه این را هم باید اضافه کنم برای گرفتن این نرم افزار سالانه باید مبلغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برحسب این که چه ظرفیّتی از آن را می خواهید بپردازید و من چون آدم فضولی هستم با کمال میل و رغبت آن را پرداختم.

واقعأ دنیای عجیب و سریعی شده است. از یک جهت خوب است ، چون ‍در این عمر کوتاهی که برای ما بودیعه گذاشته شده ، کارهای بیشتری می توانیم انجام دهیم و مقدار بیشتری می توانیم ببینیم ، بشنویم و یاد بگیریم. ولی روی دیگر سکّه این است که باید شرایط روحی و جسمی خود را هم با این شتاب هم آهنگ کنیم که خود کار آسانی نیست! به هر حال ، جلوی اندیشه و تخیّل بشر را نمی توان گرفت و باید به جلو نگریست. در این جا به سعدی شیرین سخن که می گوید، « به در آی تا ببینی طیران آدمیّت » باید بگوئیم که ما طیران آدمیّت را قبلأ دیده ایم و حالا باید شاهد طیران آدم مصنوعی ها با هوش های مصنوعی باشیم که با چه سرعتی دارند ما را پشت سر می گذارند و با هوش ما رقابت می کنند و این همان نکته ی منفی ایست که من در نوشتن این مطلب به آن اشاره کردم. نگرانی ، وحشت و دلخوری من از هوش مصنوعی این است که ممکن است در آینده باعث نابودی آفرینندگان خود یعنی کلّ بشریّت باشد.

مهوش شاهق

۵ فوریه ۲۰۲۳

1- ChatGPT

2- Genie

3- Art Authority

4- Bartolome Esteban Murillo

5- Children Eating a Tart


Sent from my iPad