در یک صبح اوایل پائیز سال 1955 ؛ روزا پارکزRosa Parks  (2005-1913)  فنجان قهوه اشو لمس و از حرارت مطبوعش لذت میبرد. مجری اخبار CNN اعلام کرد  که مهسا امینی  دختر 22 ساله ایرانی در بازداشت پلیس اخلاقی و یا همون گشت ارشاد کشته شده ؛  روزا عزمش را جزم کرد که برای احقاق حقوق سیاه پوستان و زنان و همه محرومان جامعه در حد و توانش اقدامی عملی انجام دهد. همان روز در داخل  اتوبوس از واگذاری صندلی خود به یک سفید پوست  خودداری کرد( چیزی  که قبلا عادی و رایج بود). رزا پارکز در تاریخ 22 فوریه  سال 1956 و موقع انگشت نگاری در پاسگاه پلیس به جرم سرپیچی از قانون تبعیض نژادی و همچنین در 9 سپتامبر سال 1996 یعنی چهل سال بعد موقع دریافت جایزه آزادی ریاست جمهوری از بیل کلینتون  با تظاهر کنندگان ایرانی  اظهار همدردی کرد و  مهسا امینی را زنی شجاع و تاثیر گذار نامید که نامش سمبلی برای شروع عصر جدیدی در  ایران و سایر کشورهای خاورمیانه باقی خواهد ماند.

 انقلاب زنان ایرانی که در روزهای اول برای لغو حجاب اجباری شروع شده بود خیلی سریع اهداف وسیعتر و جامعتری یافت و خواهان پایان دیکتاتوری مذهبی و برقراری دموکراسی گردید. Emmeline Pankhurst(1858-1928) فعال حقوق زنان در بریتانیا که برای به  دست آوردن حق رای می جنگید و بارها به زندان افتاده بود و گوشش از  وعده های  سر خرمن سیاستمداران انگلیسی پر بود  شعاری در زندگی خود داشت  و همیشه میگفت : معیار سنجش کارکرد مسئولان اعمال  آنهاست نه حرفهایشان. وی  بارها به بند کشیده شد. در زندان مرکزی لندن نامه سر گشاده ائی به زنان ایران نوشت و از آنها خواست هرگز خسته نشده و از پای ننشینند. در انتهای نامه ضمن تقدیر و تمجید از آنها خواست فریب وعده های تو خالی سیاستمداران را که تنها هدفشان سرد کردن اشتیاق زنان برای آزادی  است نخورند. وی نامه خود  را خیلی حماسه گونه پایان داد :  در ابتدای راه دشواری هستید هدف شما به قدری والاست و تاثیرات گرانسنگی دارد که ارزش همه گونه فداکاری را دارد.

Marie Curie (1867–1934)ماری کوری کاشف اشعه ایکس که موارد  استفاده زیادی در شاخه های مختلف پزشکی سریعا پیدا کرد وقتی اخبار مربوط به مرگ مهسا امینی  و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در سراسر ایران را در روزنامه های پاریس خواند ؛ بلافاصله تعدادی آمبولانس را به دستگاه های جدید اشعه ایکس مجهز و همه را به تهران و اغلب شهرهای بزرگ ایران گسیل کرد تا نقش تعیین کننده ائی در تشخیص  استخوان های  شکسته مصدومان و درمان سریع آنها داشته  باشند.

تنها سه روز بعد از اعزام ماشین های اهدائی ماری کوری به ایران ؛ Ada Lovelace (1815–52) آدا لاولاس ریاضیدان زیبا رو و خوش پوش انگلیسی درست مثل همتای ایرانی خود مریم میرزاخانی با نوآوری خاصی در برنامه ریزی ریاضی عملیات آبشاری ؛ توانست برنامه کامپیوتری تظاهرات متوالی بر ضد حجاب اجباری را نوشته و آماده اجرا سازد. تظاهر کنندگان ایرانی در سراسر جهان و دوستان ایرانیشان  با استفاده از همین برنامه نویسی ها تظاهرات جهانی دموکراسی خواهی و ضد حجاب اجباری را سازماندهی کردند.

روزالیند فرانکلین Rosalind Franklin (1920-58) همون شب ساختار دو مارپیچی مولکول DNA مهسا امینی و سایر زنان شجاع ایرانی را که در حوادث اخیر جان خود را از دست داده اند ؛ کشف و اعلام کرد نسل جدیدی از زنان جسور با سری نترس در حال ظهور هست که پرچمدار تحولات اجتماعی آینده خواهند شد.

در یک صبح مه آلود  لندن که غم و اندوه از در و دیوار میبارید مارگارت تاچر Margarette Thatcher (1925-2013) نخست زیر وقت بریتانیا در دفتر یادداشت جلد قرمزش نوشت که مهسا امینی و سایر زنان مقتول ایرانی به دستور ژنرال لئوپلدو گالتیری و توسط واحد 601 ترور و امحاء  نیروهای مسلح کشته شده اند.البته خیلی ها آن زمان به نظر خانم تاچر توجهی نکردند و آن را صرفا نوعی جنگ تبلیغاتی بر ضد خونتای نظامی آرژانتین در جنگ فالکلند و یا به قولی مالوینانس تعبیر کردند. گذشت زمان درستی نظرات بانوی آهنین را ثابت کرد.

آنجلا برودت کوتز Angela Burdett-Coutts( 1814–1906) انساندوست بزرگ انگلیسی و از محارم و ندیمه های ملکه ویکتوریا  که نقش بزرگی در توسعه شرق لندن فقیر و ساخت خانه های مناسب برای اقشار فقیر جامعه فعالیت میکرد وقتی در روزنامه فایننشیال تایمز اخبار مربوط به کشته شدن مهسا امینی را خواند خیلی متاثر شده و از  ملکه ویکتوریا درخواست کرد تا قرار ملاقات با ناصرالدین شاه قاجار را به نشانه اعتراض لغو و یا حداقل آن را به تاخیر اندازد. ملکه ویکتوریا اندکی سکوت کرد و گفت : از مرگ مهسا و سایر بیگناهان تظاهرات اخیر در ایران خیلی متاسف است  اما تا حالا هیچ کدام از پادشاهان پرشیا دستشو نبوسیده و  انتشار  این عکس در روزنامه ها میتواند نقش مهمی در تثبیت اعتبارش داشته باشد. بارونس آنجلا برودت کوتز هیچ نگفت اما آثار عدم رضایت از چهره اش هویدا بود. ملکه ویکتوریا نهایتا برای  دلجوئی از  آنجلا دستور داد همه قوهای سلطنتی را آزاد بگذارند  تا اگر مایل بودند بعد از سالها سفر قشلاق را انجام و برای سه ماه زمستان به آفریقا سفر کنند. آنجلا  اخمهایش را در هم کشید و  کاخ باکینگهام  را ترک گفت.

درست یک ماه بعد از عزیمت ناصرالدین شاه از لندن ؛ نویسنده و فیلسوف و فمینیست مشهور انگلیسی ماری ولاستون کرافت Mary Wollstonecraft (1759–97) وقتی خبر قتل مهسا امینی را در  روزنامه دیلی تلگراف خواند کاسه صبرش لبریز شد و نهایتا تصمیم گرفت کتابش را که یکی از کلاسیک های مشهور جهان زنان و فمینیسم  است  را در سال 1792 منتشر نماید: تحلیل و تبیین حقوق زنان A Vindication of the Rights of Woman,

در این کتاب رفع تبعیض  جنسیتی بزرگترین دستاورد  تاریخ بشری خوانده شده و سالهای طولانی  الهام  بخش همه فعالان  حقوق زنان و فمینیسم گردید.

 فلورانس نایتنگل Florence Nightingale (1820–1910)و یا همون بانوی فانوس به دست انگلیسی در بحبوحه جنگ کریمه بین روسیه تزاری و ارتشی از متحدان اروپای غربی  سالهای 1853 تا 1856 بود که تلگرافی دال بر مرگ مهسا امینی را دریافت کرد.نایتنگل برای جلب افکار عمومی جهان به جنگ نابرابر زنان ایران و نیروهای دولتی اعلام کرد که نهادی بین المللی و داوطلبانه از زنان پرستار برای کمک به زنان زخمی ایران که طی تظاهرات دچار آسیب هایی شده اند ؛ تاسیس گردد. وی اعلام کرد که همون  دلایلی که باعث شروع و ادامه جنگ کریمه گردید هم اکنون در ایران جاری است و پشتیبانی جهانی از زنان شجاع ایرانی را می طلبد.

ماری استوپز Marie Stopes (1880–1958)  که در دانشگاه علوم خوانده ؛ اولین زنی بود که  به  دیدگاه معمول در جامعه غربی زمان خود که زن را تنها ماشینی برای تولید مثل و فرزندآوری میدانستند با نوشتن کتاب " ازدواج عاشقانه"  اعتراض کرد. وی که همواره بر احقاق حقوق طبیعی زنان تاکید  داشت از خواندن گزارش های مربوط به قتل مهسا امینی در تهران به گفته خودش شوکه شد.وی  موجد تظاهراتی در اغلب پایتخت های جهان برای حمایت از خیزش زنان ایرانی گردید.  وی با نوشتن کتاب " والدین عاقل" اولین کسی بود که به نقش پدر و مادر در آگاهی دادن به فرزندان دختر و مادران آینده جامعه در خصوص حقوق مسلم زنان گام بلندی برداشت.

آمیلیا ارهارت Amelia Earhart (1897–1937)  اولین زنی بود که  در سال 1932 توانست به تنهائی با هواپیما عرض اقیانوس اطلس را بپیماید. وی در فرودگان لندن به خبرنگاران گفت : شنیدن اخبار مربوط به مرگ مهسا امینی در تهران و فشارها و مظالمی  که زنان ایرانی تحمل میکنند جائی برای شادی  این پیروزی بزرگ باقی نگذاشته.وی اضافه کرد که نام مهسا امینی تا ابد به عنوان رمز و کدی برای برابری جنسیتی در جهان باقی خواهد ماند.

ملکه ویکتوریا Queen Victoria (1819–1901) که طولانی ترین دوره حکمرانی در بریتانیا بعد از ملکه الیزابت را دارد؛ اولین کسی بود که در سال 1900 درست یک سال قبل از فوت اش درخواست کرد تحقیقی  بیطرفانه و تحت نظر  نهاد های تخصصی سازمان ملل برای روشن شدن ابعاد مختلف قتل مهسا امینی انجام گیرد. نظری که بلافاصله مورد حمایت ویلهلم دوم امپراطور آلمان قرار گرفت.ملکه ویکتوریا در آخرین یکشنبه فرمانروائی خود از بالکون کاخ باکینگهام تظاهرات صدها نفر را در میدان ترافالگار تماشا و لبخندی حاکی از رضایت زد.

جوزفین باتلر Josephine Butler (1828–1906) با روشن شدن ابعاد جدیدی از قتل مهسا امینی ؛  موضوع تبعیض جنسیتی و جامعه مرد سالار را مطرح   ساخت. جامعه ائی که عموما مردان خود را بری از خطا دانسته  و برای هدایت زنان به راه راست محق میدانند. وی اولین کسی بود  که درخواست کرد در کلیه کشورها برای تامین بهداشت عمومی نه تنها زنان روسپی به دلیل داشتن امراض مقاربتی باید مرتبا تست بدهند بلکه مشتریان مرد آنها هم باید معاینه شوند چون شواهد موجود نشان میدهد  که مردان هم به اندازه زنان در سرایت و همه گیری بیماری مقاربتی مقصر هستند.

مادر ترزا Mother Teresa (1910–97) یک راهبه کاتولیک ب و متولد آلبانی بود که بیشتر عمرشو در هند گذارند. در دهه 1950 بنیاد خیریه ائی را برای مبارزه با فقر و فحشا و برده داری تاسیس کرد  و  توانست نظر مسائد صدها راهبه و خیر  در سراسر جهان را جلب کند. دربیش از 120 کشور جهان خدماتی به اقشار محروم جامعه ارائه داد. با وجود آنکه به دلیل مخالفت با سقط جنین مورد انتقاد های فراوان قرار گرفت  اما همه  و حتی منتقدانش به  ارزش خدمات وی پی برده  و وی را فردی تاثیر گذار در تاریخ معاصر جهان میدانند.

 مادر ترزا در توئیتی بعد از شنیدن خبر قتل مهسا امینی و مشاهده کلیپ هائی از تظاهران شجاعانه زنان ایرانی  با همه  زنان ستمدیده جهان به ویژه ایرانیان اظهار همدردی کرد. وی اظهار آمادگی کرد تا خدمات ویژه ائی را به زنان مصدوم ایران و همیچنین تسهیلاتی برای دریافت ویزای کشورهای غربی برای آن دست که  ادامه اقامتشان در ایران ممکنه است جانشان ا به خطر بیندازد؛ ارائه دهد.

کاترین کبیر امپراطریس روسیه Catherine the Great (1729-96)  اون روز پائیزی بهترین لباسشو پوشیده بود. قرار بود  وزیر مختار  جدید فرانسه در مسکو که مرد خوش قیافه  و  ورزیده ائی بود استوار نامه  های خود را  تقدیم کند. کاترین ضعف خود در برابر مردان جذاب را اصلا نمی توانست پنهان سازد. خیلی دلش می خواست ساعتها با سفیر جدید صحبت  و مکالمه فرانسه خود را تقویت کند. آجودانش اشاره کرد که برنامه کاری فشرده ائی دارد و بهتره بیش از حد به این مرد خوش سیمای فرانسوی گیر ندهد. سفیر عثمانی در صف شرفیابی بود. منشی دفترش تلگرامی از سفارت روسیه در تهران به کاترین نشان داد که حاوی اخبار مربوط به کشته شدن مهسا امینی در  مقر گشت ارشاد بود.

کاترین بلافاصله شماره موبایل شاه قاجار در تهران را گرفت و خواهان انجام تحقیقی مستقل و منصفانه در باره مرگ مرگ مهسا امینی شد. کاترین در پایان این مکالمه تلخ به شاه قاجار یادآوری کرد حتی با معیارهای خشونت آمیز روسیه ؛ قتل مهسا امینی جنایتی هولناک شمرده میشود که سازمان امنیت روسیه – آخرونا- جرات انجامش را ندارد.

خانم ورا آتکین Vera Atkins (1908-2000)  افسر اطلاعاتی سرویس جاسوسی بریتانیا که کارنامه درخشانی طی جنگ جهانی دوم داشت. دارنده مدال صلیب جنگ و عنوان شوالیه از سوی دولت فرانسه ؛ داوطلب شد که در باره مرگ مهسا امینی تحقیق کند. وی  برای روسای خود استدلال کرد که روشن شدن ابعاد پنهان این قتل میتواند تاثیرات زیادی در شتاب گیری تلاش های مربوط به تامین حق رای زنان و تضمین آزادی های  مدنی آنها در کشورهای مختلف جهان داشته باشد.

کلئوپاترا Cleopatra (69 BC-30 BC) فرعون مصر  اخبار مربوط به مرگ مهسا امینی را در روزنامه های قاهره خواند. خیلی متاثر شد. برای بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مهسا ؛ مراسم بزرگی در معبد خورشید بندر  اسکندریه به امر کلئوپاترا برگزار گردید که مارک آنتونی هم در آن شرکت داشت. کلئوپاترا در سخنان کوتاهی اظهار داشت : زنان از مرگ قوی ترند. آنها نمیمیرند ؛ کشته می شوند.

الیزابت فرای Elizabeth Fry (1780-1845) و یا فرشته زندان ها  در دوران ویکتوریا تلاش زیادی را برای بهبود شرایط بهداشتی و رفاهی زندان ها انجام داد.  این خانم انسان دوست  کمپینی را راه انداخت  که  مردم بدانند زندانی هم  انسان است و نباید بیش از مجازاتی  که قاضی براشون تعیین کرده ؛ با شرایط سخت زندان تحمل کنند.

 الیزابت فرای وقتی  از اخبار مربوط به  قتل  مهسا  امینی  مطلع شد؛ نتیجه گیری کرد که شرایط نگهداری زندانیان در ایران باید خیلی اسفناک باشد. خانم فرای نقش مهمی در  افشای شرایط سخت زندان های ایران در اوایل قرن بیستم داشت. دقیقا بعد از قتل مهسا امینی.

ویلیام شکسپیر William Shakespeare (1564- 1616)که احتمالا بزرگترین شاعر و نویسنده انگلیسی زبان همه دوران است؛ در پائیز سال 1610 شکسپیر اخبار مربوط به قتل مهسا امینی را در روزنامه های لندن خواند. همان زمان در حاشیه  نمایشنامه مکبس چنین نوشت :

دنیا صحنه تاتر بزرگی است. همه زنان  و مردان هنرپیشه هائی هستند که وارد صحنه شده و زمانی خارج میشوند. البته ممکنه است شخصی در طول زندگی و همزمان درگیر چند  نقش در صحنه های متفاوت باشد. شکسپیر استدلال کرده بود  که مهسا امینی در لحظه خاصی ئارد صحنه تاریخ معاصر ایران شده و نقش مهم و تاثیر گذاری بازی کرده است.

کارل مارکس Karl Marx (1818 - 1883)فیلسوف بنیانگذرار فلسفه کمونیسم در کتابخانه بریتانیا مشغول  تحریر جلد نخست کتاب " سرمایه" بود که با داستان  و سرنوشت مهسا امینی در روزنامه ها آشنا شد. بلافاصله نامه ائی به  دوست نزدیکش فردریک انگلز نوشت و از وی خواست حتما در تظاهرات ایرانیان مقیم اروپا در برلین شرکت کند و از قیام مردم  ایران اعلام پشتیبانی کند. مارکس در مقاله ائی  نوشت : ایده کمونیسم بدون آزادی زنان  هرگز محقق نخواهد شد. وی بعد ها اظهار داشت : میزان و سطح آزادی در هر کشوری را میتوان با آزادی زنان آن جامعه  مرتبط دانست.

خانم النور روزولتEleanor Roosvelt(1884-1962)  همسر فرانکلین روزولت  سی و دومین رئیس جمهور آمریکا و  اولین رئیس  کمیسیون حقوق بشر سازمان جدید التاسیس ملل متحد در سال 1322  و در جریان بازدید  از پروشگاهی در تهران از  موضوع قتل مهسا امینی و سایر زنان و دخترانی که در جریان تضاهرات ضد حجاب جانشان را از دست داده بودند آگاه گردید. وی تصمیم گرفت که موضوع انشا و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تسریع شود تا زنان در سراسر جهان با اعتماد به نفس بیشتری به مبارزات خود ادامه دهند. خانم روزولت از زنان متشخص و کاریزماتیک تاریخ زنان مبارز جهان بود. وی طی سخنرانی خود به مناسبت تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر بر تلاش زنان گمنامی تاکید کرد که کسی نشانی از آنها نمیداند اما همه آنها نقش مهمی در تکوین  و آماده سازی ذهنی فعالان حقوق بشر در تصویب چنین سند مهمی داشته اند.Cyrous Moradi  ,   سیروس مرادی

 

#Mahsa Amini    مهسا  امینی#