تازه ترین خبر از پایگاه میراث جهانی شوش کشف یافته هایی ست که نشان می دهد محوطه باستانی شوس از آن چه که تا کنون تصور می شد کهن تر است.*

این پایگاه نتیجه آخرین تحقیقات باستانشناسان ایرانی را که در عمیق ترین لایه های محوطه باستانی شوش بود، منتشر کرده اند. براساس این یافته ها قدمت آثار یافته شده­­­، قدیمی‌تر از اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد (۶۲۰۰ پیش از میلاد) است

شوش حدود صد و هفتاد سال است که مورد توجه باستانشناسان اروپایی و ایرانی قرار گرفته است. با وقوع انقلاب اسلامی از فعالیت باستانشناسان خارجی جلوگیری شد و سه سال پس از انقلاب دوباره کاوش ها در این محوطه شروع شد. این کاوش ها توسط یک گروه باستاشناس ایرانی و برای مدتی کوتاه انجام شد و  به دلایلی گفته نشده دوباره متوقف گشت. از ۳۰ سال پیش دوباره کاوش ها شروع شد.

اکنون پایگاه میراث جهانی شوش معتقد است: کاوش های اخیر، گام مهمی در پژوهش های این منطقه تاریخی بوده است

باید توجه داشت که از دو دهه پس از انقلاب عملیات پژوهشی و یافته های باستانشناسی در خفا و دور از چشم خبرنگاران انجام می شود، و هیچ باستانشناسی حق گزارش دادن علنی و یا گفتگو با خبرنگاران را ندارد. و در واقع هیچ کسی نمی داند که نتیجه واقعی کاوش ها و حفاری ها چه بوده است. تنها مردمان محلی و شاهدانی از حصارهایی می گویند که همیشه دور تا دور محوطه های مورد کاوش و حفاری کشیده می شود و از کامیون هایی که بی سر و صدا آثاری منقول را از این محوطه ها می برند. به کجا؟ هنوز روشن نیست.

--------

* شوش یکی از کهن ترین شهرهای جهان است که در استان خوزستان، شهرستان شوس  ایران قرار گرفته است. در دوران شاهنشاهی هخامنشی شوش پایتخت زمستانی آن ها بوده است. از محوطه شوش آثار کم نظیری یافت شده که در برخی از موزه های بزرگ دنیا به نمایش گذاشته شده است.

بنیاد میراث پاسارگاد
www.savepasargad.com