جهانشاه جاوید


در هشتمین سال اقامتم در پرو شاید وقت خوبی باشد به سوالاتی که خیلی از ایرانی ها می پرسند جواب بدم:

پرو برای زندگی جای مناسبی است؟

اول از همه باید اینجا سفر کنید و ببینید آیا با روحیه شما می سازد یا نه. مردم پرو خون‌گرم و مهربانند و خارجی‌ها را دوست دارند. زبان اصلی اسپانیولی‌ست و بجز در جاهای توریستی، انگلیسی کم صحبت می‌شود.

اگر بودن در میان هموطنان و فرهنگ ایرانی برای شما اهمیت دارد، اینجا دق می‌کنید. حتا یک چلوکبابی درپیتی هم پیدا نمی‌شود. آماری از تعداد ایرانی‌هایی که در پرو زندگی می‌کنند وجود ندارد اما بعید می‌دانم بیشتر از ۱۰۰ نفر باشد. حدس می‌زنم اکثر آنها بهایی‌هایی هستند که در لیما اقامت دارند.

در کوسکو، شهری که من درش زندگی می کنم، هیچ ایرانی نیست. معدود ایرانی‌هایی که اینجا سفر می‌کنند افرادی هستند که به تاریخ و طبیعت علاقه دارند.

اگر بفکر سرمایه گذاری یا دریافت حقوق‌های بالا هستید، پرو بهترین کشور نیست. از نظر اقتصادی پرو در میان کشورهای دنیا در رده پنجاهم است. اما اگر می‌خواهید در یک جای آرام و زیبا و ارزان، دور از هیاهوی دنیا زندگی کنید، جنوب پرو در منطقه کوهستانی Andes جای بسیار مناسبی است. هر سال میلیون‌ها نفر به این منطقه سفر می‌کنند و حال و هوای بین‌المللی خوشایندی دارد. 

از نظر سیاسی، پرو در ۲۵ سال گذشته دولت‌های دموکراتیک داشته اما بدلیل فساد اقتصادی همه روسای‌جمهور سابق این کشور یا در زندانند یا تحت تعقیب یا مورد ضن. حضور دولت در شهرستان‌ها آنقدر ضعیف است که دعواهای سیاسی در پایتخت تاثیر چندانی در زندگی مردم ندارد. با این حال  همیشه این امکان هست که کشور در بی‌ثباتی فرو رود و اقتصاد لطمه جدی ببیند.

لیما و کوسکو بیمارستان‌های خصوصی مجهزی دارند. خیلی ها فقط برای انجام عمل دندانپزشکی به کوسکو سفر می‌کنند. هزینه پرکردن هر دندان: ۲۵ دلار.

شرایط گرفتن ویزا چیست؟

اگر با پاسپورت ایرانی سفر می‌کنید، به نزدیکترین سفارت پرو مراجعه و ویزای توریستی بگیرید. اگر پاسپورت غیر ایرانی دارید، در فرودگاه لیما ویزای توریستی صادر می‌کنند، تا حداکثر شش ماه. 

برای زندگی چقدر پول لازم داریم؟

کرایه خانه با آب و برق و اینترنت ماهی پانصد دلار، کمتر یا بیشتر، خواهد بود. هزینه ها در لیما بالاتر است. بهترین وضعیت، داشتن کار آنلاین با حقوق دلاری یا درآمد ثابت دیگر مانند حقوق بازنشستگی است تا از نوسانات اقتصادی در امان باشید. قوانین پرو برای ایجاد شرکت‌های تجاری و صنعتی آسان است.

می‌شود اقامت و تابعیت گرفت؟

بله راه‌های مختلفی وجود دارد. مهم: افرادی که پاسپورت ایرانی دارند، قبل از ترک ایران باید گواهی سؤ پیشینه بگیرند با ترجمه رسمی به اسپانیولی و تایید وزرات خارجه. برای جزئیات با وکیل تماس بگیرید (انگلیسی خوب صحبت نمی‌کند. مکاتبات را در گوگل ترجمه کنید):

Karín Omar Del Álamo García
ESTUDIO DEL ALAMO GARCIA
Calle Ruinas 105 - Cuzco
Cell:  +51 951 883 444
Email: kdelalamo@gmail.com

جاهای دیدنی؟

بیشتر توریست‌ها برای دیدن قلعه ماچوپیچو و آثار باستانی دیگر به پرو می‌آیند. کوهنوردان و عاشقان طبیعت برای گردش و پیاده‌روی در کوه‌های Andes تور می‌گیرند و یا برای دیدن جنگل و حیوانات به منطقه آمازون می روند. اگر سفر شما کمتر از دو هفته است، در لیما زیاد نمانید. دو سه موزه خوب دارد و چندین رستوران‌ معروف با غذاهای دریایی، اما در مجموع شهری است شلوغ و بی‌دروپیکر. نگاهی به اینجا بیاندازید: Best Places to Visit in Peru

برای رفتن به Inca Trail و تورهای کوهنوردی شبیه به آن، باید از قبل جا رزرو کنید. اما همه تورهای دیگر را می توانید هنگام ورود با قیمت ارزان خریداری کنید. قیمت‌هایی که در اینترنت می‌بینید معمولا بسیار گرانند و خارجی‌های بی‌اطلاع را گول می‌زنند. Cusco Hike Club که توسط یک آمریکایی اداره می‌شود هر هفته برنامه کوهنوردی به نقاط بکر و زیبا دارد. مجانی.

بلیط ورودی ماچوپیچو را از سایت رسمی یا موقع ورود به کشور از دفتر وزارت فرهنگ در مرکز کوسکو بگیرید. در حال حاضر (ژانویه ۲۰۲۲) به تنهایی ۴۵ دلار است. بیشتر نپردازید! برای مشاوره و گرفتن تور با قیمت‌های مناسب، این شرکت سیاحتی را توصیه می کنم: Munayki Peru Tours

بهترین هتل‌ها؟

هتل و هاستل خوب با قیمت مناسب زیاد هست. فقط مطمئن شوید که هتلی که در شهر کوسکو انتخاب می‌کنید نزدیک میدان مرکزی Plaza de Armas باشد که به Historic Center معروف است و زیباترین منطقه شهر است و همه جا را پیاده می‌توانید بگردید. برای مقایسه قیمت‌ها و رزرو اتاق به این سایت‌ها مراجعه کنید: Hotels.com - Booking.com . یا شاید ترجیح می‌دهید از طریق Airbnb آپارتمان اجاره کنید.

چگونه می‌شود در مراسم Ayahuasca یا San Pedro یا «دارو»های طبیعی دیگر شرکت کرد؟

دراین مورد خیلی دقت کنید. افراد شارلاتان زیادند و توریست‌ها، زودباور. باید shaman مورد اعتماد پیدا کنید. این اعتماد فقط با سفر و ملاقات با افراد باتجربه ایجاد می‌شود و یا با توصیه کسانی که آنها را خوب می‌شناسید و گرنه خیلی موقع‌ها تجربه درست و حسابی نخواهید داشت.