تلاش برای ثبت جهانی شهر زادگاه و مکان آرامگاه فردوسی

شکوه میرزادگی


ششم تیرماه امسال (جولای ۲۰۲۱) برخی از دوستداران فرهنگی در ایران با ایجاد کمپینی، از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درخواست اقدام برای  ثبت جهانی توس، شهر زادگاه و آرامگاه فردوسی، را کرده اند. در این کمپین بنا بر گفته برگزارکنندگان طی دو روز بیش از دوهزار امضا از طرف مردم جمع‌آوری شده است. «بنیاد میراث پاسارگاد» ضمن تحسین این نوع اقدامات در جهت به ثبت رساندن شهرها و اماکن فرهنگی ایرانزمین، هشدار می دهد که از این اقدام در جهت به ثبت جهانی رساندن برخی از اماکن صرفا مذهبی که حکومت اسلامی به دلایل سیاسی به شدت به دنبال آن است، بهره برداری نشود.

بنیاد میراث پاسارگاد



متن در خواست فعالان فرهنگی:

جناب آقای دکتر مونسان
وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای معتمدیان
استاندار محترم استان خراسان رضوی

با سلام

توس، شهری باستانی در خراسان، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس را در پهنه ایران و جهان بلندآوازه کرده و بنای باستانی کهن دژ، پس از قرن‌ها، هنوز در شهر توس بر جای مانده است.

به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز توس به عنوان شهری مهم شناخته می‌شده که در قرون گذشته زادگاه برخی از چهره‌های مهم فرهنگ و اندیشه ایران‌زمین، از جمله جابر بن حیان، دقیقی، فردوسی، شیخ توسی، اسدی توسی، محمد غزالی، خواجه نظام‌المک توسی و خواجه نصیرالدین توسی بوده است. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی ، مقبرة الشعرا قرار دارد که آرامگاه شاعرانی همچون احمد گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌الله صاحب کار، محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی است. مهدی اخوان ثالث و و محمدرضا شجریان نیز در توس دفن شده‌اند.

طی سال‌های گذشته کوشش‌های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دوچندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد.

ما امضاکنندگان این کارزار، فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب همیشه تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. آبادانی شهر توس به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و زادگاه بسیاری از چهره‌های ارزشمند ادبی نیازی است که امروز باید به آن پاسخ داده شود.

خواهشمندیم این موضوع را از مقامات ذیربط پیگیری کرده و تا زمان ثبت جهانی شهر توس پیگیر آن باشید.

با تشکر

*‌ شروع کارزار: ٠٦ تير ١٤٠٠
*‌ پایان کارزار: ٠٦ مرداد ١٤٠٠

از طرف: دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی

هشتگ رسمی: #توس