عکس: یکی از مغازه های بازار مسگرهای کرمان

 

وقتی دولت مردمی آلنده در شیلی بر سر کار اومد،  زیر فشار  تحریم های کمرشکن  قرار گرفت تا از پا در بیاد ولی  تحریم ها عملا ثمربخش نبود چون شیلی دارای بزرگترین معادن مس دنیا بود و بزرگترین صادر کننده ی مس جهان! دنیا به مس احتیاج داشت پس علارغم تحریم ها اونو میخرید. و اینطور بود که شیلی در مقابل تحریم‌ها کمر خم نکرده بود.

همون سال اعلام شد که در منطقه ی سرچشمه ی کرمان که منطقه ای مرتفع و در صد کیلومتری رفسنجان کرمان  و شامل ده ها روستای کوچیک و بزرگ بود مس پیدا شده.

تعداد زیادی کارشناسان آمریکایی بلافاصله وارد منطقه شدن و در زمانی کمتر از یکسال تمامی اون روستا ها برخلاف اعتراض اهالی از بین رفت و در اون منطقه کارخونه ی عظیم و مجهز  استخراج و آماده سازی مس ساخته شد. به فاصله ی کوتاهی از کارخونه هم شهرک بسیار شیک و مدرن و کاملا به سبک آمریکایی ساخته شد. اسم همه ی خیابون ها نام گل هاست: نرگس،  سوسن،  مریم،  ارکیده و...

و البته شماره بندی. برای هر گل چندین خیابون و چندین شماره.

خانه ها طبقه بندی بود و انواع متفاوتی داشت.

مثلا تمامی مدیران در خیابون های ارکیده ساکن بودن. شاید چون ارکیده گرونترین گل دنیا بود اون روزها.

تمامی پرسنل کارخونه در شهرک اسکان داده شدن. کارگران همگی از ساکنین روستاهای تخریب شده بودند. در واقع در شهرک تنها فردی میتونست و هنوز میتونه زندگی کنه که در کارخونه یا بخش خدمات شهرک کار کنه. کارخونه  به فاصله ی کمتر از یکسال از کشف معادن مس در منطقه،  آماده و شروع به کار کرد. و البته بلافاصله صدور مس به دنیا رو هم شروع کرد.

همزمان بر نارضایتی عمومی از دولت آلنده در شیلی بسیار کار شده بود.

صدور مس از کارخونه ی مس سرچشمه کرمان باعث شد که خرید مس از شیلی طبق قوانین تحریم متوقف بشه و دولت شیلی زیر بار فشار تحریم ها ضعیف بشه. و همون سال دولت مردمی آلنده با کودتای نظامی پینوشه و با حمایت آمریکا سرنگون شد. آلنده خودش تا آخرین نفس در کاخ ریاست جمهوری جنگید و کشته شد.

حالا سالها از اون روزها گذشته. هنوز هم مجتمع مس سرچشمه ی کرمان و اون شهرک فعاله. و معادن مس سرچشمه ی کرمان هنوز هم دومین معادن غنی مس جهان بعد از معادن مس  شیلی هستند.

صادرات مس از این مجتمع شاید بزرگترین منبع درآمد دولت ایران، بعد از تحریم فروش نفت و دیگر تحریم های کمر شکن امریکا بخصوص در زمان ریاست جمهوری ترامپ بوده..

داستان به شکل عجیبی بر عکس شده.

در کنار صادرات مس،  ظروف مسی یکی از صنایع دستی و سوغات کرمان و بازار سنتی مسگران  یکی از جاذبه های زیبا و پربازدید توریستی کرمانه.

و من خوشحالم که زنده بودم تا خواری پینوشه رو ببینم. و امیدوارم این سرنوشت همه ی دیکتاتورهای دنیا باشه.

#مژگان #کرمان #مچتمع_مس_سرچشمه_ی_کرمان #شیلی #داستان_مس