شقایق های دامن دماوند‎‎

میم نون

 

از اواسط اردیبهشت که روزهای دشت لار هوای دلپذیری پیدا میکنه و جون میده واسه طبیعت گردی تا اوایل تیر ماه که دیگه هوا گرم شده.

سرتاسر دشت و پیرامون سد لار پر میشه از گلهای رنگارنگ که یکی از این گلها که خیلی زیبا و پر اهمیته، گل شقایق با گلبرگهای قرمز و زیباست.

هر طرف که نگاه کنید مخصوصا کوهپایه اطراف کوه با شکوه دماوند در تمام جهات برفها اب شدند و زمین سرسبز شده و کنتراست رنگ قرمز گلهای شقایق با رنگ سبز گیاهان دشت لار و آسمان آبی منظره زیبایی رابوجود اورده که باب راس هم به این زیبایی اثری را خلق نکرده.

اگر تو این فضا راه بری و ریه هاتون را پر کنید از هوای پاک کوهستان و به عظمت قله دماوند خیره شوید، هیچ دلتون نمیخواد از آنجا دل بکنید.

اگر خانوادگی و یا با جمع دوستان برای پبک نیک رفته باشید که سور و سات دیگه کامل شده و روز دل انگیزی را در خاطراتتون خواهید داشت میتوانید عکس و فیلم های جالبی از خودتان و این طبیعت را ثبت کنید.

البته چون شبهای دشت لار خیلی سرد میشه حتی در تابستان هم اگر قصد شب مانی دارید باید چادر مناسب و لباس و ‌پتو‌ و کیسه خواب همراه داشته باشید وگرنه سرما خواهید خورد و یا باید به اقامتگاه و مهمانسراهای منطقه پلور و رینه و آبگرم لاریجان پناه ببرید.

البته افرادی که از سمت لواسان به دشت لار میروند باید همان مسیر برگردند و یا لوازم مناسب همراه داشته باشند.

رفتن به آبگرم لاریجان خالی از لطف نیست چون مهمانسراهای زیادی وجود داره که مهیا هستند و اتاق با لوازم و بالش و پتو به مهمان میدهند و در کنار اتاق و یا در داخل مهمانسرا اتاقک هایی بصورت حمام  وان دار با لوله کشی آب معدنی از چشمه های داغ گوگردی که در آنجا وجوددارد ساخته شده و اکثر سالمندان برای استفاده از خواص درمانی آن به این منطقه مراجعه میکنند.

فقط دمای آب بحدی زیاد است که  در لحظه پر کردن وان امکان استفاده غیر ممکنه و مثل آب جوش سماور داغ است.

بهترین راه کار اجاره اتاق در مهمانسرا و در ابتدا شستن فضای داخلی حمام و پر کردن وان سنگی حمام در ابتدای شب است. بعد استفاده از طبیعت گردی و خوردن شام و بازی تخته نرد وکمی وراجی و غیبت پشت سر افرادی که با شما نیامدند :) 

در و پنجره اتاق ببندید و برید زیر پتو و از خنکی و شاید هم سرمای شب توی تابستون حالشو ببرید و صبح ساعت ۶ حتما بیدار شوید و با لباس گرم در اطراف ده پیاده روی کنید واز صبح دل انگیز کوهستان لذت ببرید.

بعد از نیم ساعت پیاده روی چند تا نان بربری تازه و مقداری عسل طبیعی و سرشیر تازه که در  همه مغازه ها موجود هست خریداری کنید و داخل سفره بگذارید و تا همه خوابند یک لقمه کوچولو ازش بخورید.

بعد حوله را بردارید بروید داخل حمام خصوصی خودتان. آب داغ دیشب مقداری سرد شده ولی هنوز نمی توانید بسرعت وارد وان شوید باید ابتدا پاها را داخل کنید تا بدن عادت کنه و از ابتنی  لذت ببرید.

موقع بیرون امدن دوش آب سرد بگیرید تا کلی حالتون جا بیاد.

اگر بساط چای حاضر نبود از دفتر مهمانسرا فلاسک چای را بگیرید و‌ صبحانه را نوش جان کنید.

موقع برگشتن میتوانید از زنبوردارانی که در دامنه کوه وگاها نزدیک جاده  مشغول پرورش عسل هستند مقداری عسل آویشن و طبیعی خریداری کنید و به منزل مراجعت کنید.

در سالهای اخیر بعلت چرای  گله های گوسفندان روستاییان و عشایر محلی که رشد زیادی داشته و از قوانین خاصی پیروی نمیکنند، تنوع گیاهی منطقه و گلهای  شقایق به خطر افتاده و روز بروز کمتر میشود.

از طرفی دولت با احداث جاده و چپاول محصولات معدنی در مناطق بکر و  همینطور نادانی و حماقت بعضی از گروه های انسانی گردشگری که در فصل رویش این گل زیبا به جمع اوری و درو آنها اقدام میکنند.

گل شقایق دشت لار و دماوند رویش کمتری پیدا کرده و جای نگرانی دارد چون رویش گیاهان منطقه رو به نابودی میرود.

در هر صورت به امید اصلاح فرهنگ و اشتباهات فردی و توجه بیشتر مسئولین. امیدوارم  شاهد شکوفایی طبیعت دماوند باشیم و بقول زنده یاد سهراب عزیز: تا شقایق هست زندگی باید کرد.