محسن نامجو و جنبش "می تو" در ایران

حمید تقوائی

 

اخیرا با انتشار یک فایل صوتی از محسن نامجو بحث در مورد شکایتها و اتهامات در مورد آزار و تجاوز جنسی ایشان بالا گرفته است. صحت و سقم این اتهامات باید نهایتا در دادگاه روشن بشود ولی محتویات همین فایل صوتی تا حد زیادی نشان میدهد که موضوع از چه قرار است.

ایشان اعتراضات و انتقادات وارده بر رفتار سکسیستی خود را "شلوغ بازی" کسانی میداند که نمیدانند چه میخواهند و همان رفتار "حاجیه خانم موقع باقلی پاک کردن در خانی آباد" را دارند. می فرمایند حتی یک آدم حسابی در میان شاکیان از ایشان نیست و همه با ایشان مساله شخصی دارند و "سواد و تحصیلات و زیبائی خدادادی" هم ندارند! و میخواهند کسی را از کار بیاندازند که "یکساعت نفس کشیدنش با ششماه زندگی آنها" برابر است!

میفرمایند در مورد زن ایرانی شعار جنبش می تو "نه یعنی نه" درست نیست چون ما فرهنگ ناز و نیاز داریم که غربی ها ندارند! می فرمایند خب در مستی زیاده روی کردم و صبح فردا هم تکست زدم و معذرت خواستم ولی قبول نشد! می فرمایند "قضیه خیلی ساده تر از این حرفهاست در حد شوخی لفظی و نیشگون و چنین چیزی است"!

بله! قضیه خیلی روشن است اما نه از سری که این جناب میگوید! اینجا ما با یک متجاوز جنسی از خود راضی که حتی نمی فهمد چه غلطی کرده است مواجه هستیم. در عالم مستی "زیاده روی " کرده است و حالا انگشت بدهان مانده که چرا با وجود اینکه تکست زده و معذرت خواسته قربانی تجاوز از او شکایت کرده است! با زنی شوخی لفظی ( یعنی همان متلک لومپنی) کرده است و دوتا هم نیشگون گرفته است و حالا طلبکار هم شده است که چرا شلوغش میکنید! و در توجیه این لمپنیسم متهوع هم فلسفه به هم میبافد که در فرهنگ "ناز و نیاز" ایرانی عدم رضایت زنان قبول نیست! ظاهرا حتی وقتی شکایت هم میکنند دارند ناز میکنند! مهم "نیاز" ایشان است و نه امتناعی که حتی وقتی به شکایت منجر بشود باید آنرا بحساب ناراحتی روانی و عقده های شخصی قربانی گذاشت!

این جهل مرکب کسی است که نداند و نداند که نداند. این همان فرهنگ لومپنی اسلامی حاکم در ایران است که تجاوز به زنان زندانی و دختر بچه های ٩ ساله را صواب میداند. جناب نامجو با تشبیه منتقدین و شاکیان خود به "حاجیه خانمهای باقلی پاک کن خانی آباد در سال ١٣٥٢" تنها هم سنخی خود با حاج آقاهای روضه خوان قمی و مشهدی همین امروز را نشان میدهد. فایل صوتی جناب نامجو در واقع مانیفست فرهنگ کپک زده اسلامی بعلاوه تفرعن و تبختر و از خود متشکری ناموجه آل احمدهای پلاستیکی است. مانیفست تعرض و تحقیر و توهین علیه زنان از زبان "خواننده شهیر" شرقزده ای که عقب ماندگی های فرهنگی اش را در ستون افتخاراتش نوشته است.

افاضات این جناب یکبار دیگر نشان میدهد که جنبش می تو در ایران با چه گندابی مواجه است. از یکسو باید با حکومتی مبارزه کرد که تحقیر و توهین و تجاوز جنسی علیه زنان را به فرهنگ دولتی و قانون رسمی تبدیل کرده است و از سوی دیگر با فرهنگ مشمئز کننده ای که همان اراجیف را این بار به اسم "فرهنگ ناز و نیاز ایرانی" تحویل ما میدهد.

در آمریکا و سایر کشورهای غربی نفس افشا شدن اذیت و آزار جنسی از سوی سلبرتی ها کافی است تا از جامعه طرد بشوند. کسانی مثل "هاروی واینستین" و "کوین اسپیسی" و "بیل کازبی" بعد از رو شدن موارد آزار و تعرض جنسی شان به زنان حتی قبل از اینکه کارشان به دادگاه بکشد شغل و موقعیت اجتماعی شان را از دست دادند و عملا از جامعه طرد شدند. هیچکس هم بیاد اهمیت هنر و استعداد اینها نیفتاد. یک لحظه تصور بکنید اگر هر یک از اینان فایل صوتی ای پر میکرد و از اینکه یکساعت نفس کشیدنش مهم تر از شش ماه زندگی شاکیان است صحبت میکرد و یا به شاکیانش میتاخت که "سواد و تحصیلات و زیبائی خدادادی ندارند" چه جوابی از مردم میگرفت. دنیا را بر سرشان خراب میکردند. در مورد نامجو هم باید همین کار را کرد.

جناب نامجو درست میگوید، فرهنگ ایشان خیلی با فرهنگ غربی فرق میکند. فرهنگ ایشان بیشتر شبیه فرهنگ مصباح یزدی و یا فرهنگ ترامپ است تا فرهنگ غالب در غرب. ولی فرهنگ زنان و جوانان و کل نود و نه درصدیهای ایران همان فرهنگ پیشروئی است که از جمله با جنبش "می تو" اسلامیسم و ترامپیسم و مردسالاری را بچالش کشیده است. مردم ایران نیز مانند مردم غرب تجاوز و تعرض جنسی علیه زنان را نه تحمل میکنند و نه می بخشند. مردم ایران هم مانند مردم غرب هیچ توجیه و بهانه و فلسفه بافی ای در رابطه با تجاوز و تعرض جنسی علیه زنان را نمی پذیرند و بر نمی تابند.

افاضات جناب نامجو باندازه کافی گویا هست. حتی اگر هیچیک از شکایتهای طرح شده هم وارد نباشد نفس همین افاضات خامنه ای گونه ایشان کافی است تا طرد بشود. باید کنسرتهای ایشان را تحریم کرد، برنامه های تلویزیونی و آنلاینی این جناب را پخش نکرد و کلا اجازه نداد در جامعه سر بلند کند. نباید اجازه داد در فضای هنری- سیاسی ایرانیان خارج کشور فرهنگ متعفن لومپنی- اسلامی که حکومت بر مردم ایران تحمیل کرده است جا باز کند.

جناب نامجو می پرسد هدفتان از این "شلوغ کاری" چیست؟ امیدوارم جوابش را گرفته باشد.