اکثر موارد #تجاوز به دلیل "اعتماد های بیجا" پیش میاد و یا لااقل مواردی که من دیدم اکثرا به این دلیل بود.

آدمهایی که تحصیل کرده بودن، بسیار سخنرانان خوبی بودند، زیبا و شکیل لباس میپوشیدن، موقعیت اجتماعی خوبی داشتند...

اکثر ما عادت داریم یک آدم "متجاوز" رو آدم یلاقبا و کثیف و بدون تحصیلات بدونیم. انگار انتظار داریم به چهره ی اون فرد که نگاه می‌کنیم، میزان نفرت انگیز بودن اونو به عنوان یک متجاوز جنسی ببینیم.

خب اصلا اینطور نیست. در خیلی موارد اینطور نیست. یکی از بزرگترین مشکلاتی که فرد قربانی معمولا وقتی ازش سوال میکنی که چرا جیزی نگفتی اظهار میکنه اینه: "اگر میگفتم کسی باور نمی‌کرد اخه آدمی مثل اون."

باید یاد بگیریم که آدمها رو از روی کلمات و سخنان و ادعاهاشون شناختن، کاری اشتباهه. اینکه فلانی دانشگاه رفته ست، فلان مدرک تحصیلی رو داره، اصلا حتی آپولو هوا میکنه فقط نشان از داشتن یک مهارت ست نه داشتن شعور!

متجاوز یک بیمار جنسیه. داشتن تحصیلات، موقعیت اجتماعی خوب، پول، مهارت های بالا، هنرمند بودن مانع از بروز بیماری نمیشه. اینو لطفا یاد بگیرین.

در درمانگاه ما سالها پیش، ابتدای کار من، پزشکی بود نسبتا جوان، متاهل که دخترک کوچکی هم داشت. از هر نظر آدم موجه و قابل احترامی به نظر میومد. صبح ها یه بیمارستان کار میکرد و معمولا شیفت های عصر درمانگاه ما بیمار میدید.

دیوار اتاق پزشک دیوار به دیوار اتاق من بود. من چون شیفت صبح بودم فقط یک ساعت دکتر رو میدیدم. از چندین سال قبل از من اونجا کار می‌کرد.

یه روز دخترک جوان دبیرستانی به مدیر درمانگاه مراجعه کرده بود و ادعا کرده بود آقای دکتر موقع معاینه اذیتش کرده. مدیر به دخترک گفته بود که دکتر سالهاست اینجا کار میکنه و کوچیکترین شکایتی نداشته و دارین تهمت میزنین.

دخترک قسم خورده بود ولی مدیر باور نکرده بود. دخترک گریه کنون رفته بود.

درست یک ماه و نیم بعد آقای دکتر از بیمارستان به دلیل تجاوز به یکی از بیماران اخراج شد و چون میدونست این خبر رو ما هم شنیدیم، اومد و به همه گفت که چون همکاراش چشم دیدن موفقیت هاشو نداشتن براش پاپوش درست کردن و اینا همه تهمته.

سه ماه بعد خانمی به مدیر ما مراجعه کرده بود و صدای ضبط شده ی آقای دکتر رو تو اتاق معاینه در حالیکه پیشنهاد خارج از عرف میداد رو جلوی مدیر گذاشته بود. و گفته بود دفعه ی چندمه ولی چون دیدم اگر بگم باور نمیکنین این دفعه صداش رو ضبط کردم.

و تهدید کرده بود که میره از دکتر و درمانگاه هر دو شکایت میکنه.

مدیر دیگه جایی برای انکار ندیده بود. دکتر رو خواسته بود و صدای ضبط شده رو براش گذاشته بود و ایشون گفته بود خانمه گولش زده و این پیشنهاد اون بوده نه خودش!!

دکتر اخراج شد. اما هرگز هیچ جا نه محاکمه شد و نه به سزای اعمالش رسید. رفت و کار دیگه ای پیدا کرد و دو سال بعد باز به همین دلیل اخراج شد و لابد باز جای دیگه کار پیدا کرد. بعد از اونو خبر نداشتم.

وقتی به مدیر می‌گفتیم اون دخترک بیچاره گفت، جوابش این بود: " آخه کی فکر می‌کرد آقای دکتر؟؟!! "

من شجاعت اون زن رو تحسین کردم و البته تدبیرش رو. گرچه در اغلب موارد پیدا کردن تدبیر در مقابل متجاوز به این راحتی نیست.

و فکر کنین درست بغل گوش خودم به فاصله ی یک دیوار این اتفاقات افتاده بود، اونم تو یه مرکز درمانی.

و خدا میدونه در طی اون چند سال چند نفر برای حفظ آبرو صداشون در نیومده بود. یا مثل اون دخترک کسی باورشون نکرده.

به حرف های عزیزانتون و اطرافیانتون در این موارد با دقت گوش کنین و بها بدین.

و یادتون باشه:

نه همین لباس ِ زیباست نشان ِآدمیت...

#مژگان
August 26, 2020